Medlemmer fra Friends of the Earth International aksjonerer mot kull med plakaten Keep the coal in the hole.

Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Naturvernforbundet arbeider i 8 land og er den norske representanten i verdens største nettverk av miljøorganisasjoner, Friends of the Earth. Gjennom vårt internasjonale arbeid kan vi styrke andre lands miljøorganisasjoner, og selv få hjelp til å vinne gjennom i våre saker.

Vårt arbeid spenner seg fra deltagelse på internasjonale klimaforhandlinger til reparasjon av krigsrammede skoler i Ukraina, fra arbeid for stengning av farlige atomkraftverk i Russland til produksjon og spredning av effektive kokeovner i Mosambik, Togo og Nigeria. I 2017 gjennomførte Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom Operasjon Dagsverk, for å gi ungdom en bedre mulighet til å kjempe for gode miljøløsninger i Nigeria.

Hillary
Miljøorganisasjoner advarer USA:

Nedrustningsavtale øker faren for atomforurensning i Russland

01.08.2012 | Sist oppdatert: 01.08.2012

Russland vil gjøre om atomvåpen til nytt brensel for landets atomkraftverk. Dette er en prosess som skaper mye radioaktivt avfall. Avfallsbehandlingsanleggene i Ural er allerede overbelastet og befolkningen er utsatt radioaktiv stråling og risiko for større ulykker.

Nuclear transport

Brukt atombrensel skaper strid i Russland

31.01.2012 | Sist oppdatert: 15.06.2012

Brukt atombrensel skal fraktes fra Finskebukta til Sibir. Der skal det lagres i et midlertidig lager ved elva Jenisei. En ulykke kan føre radioaktiv forurensing fra Sibir via Jenisei til Polhavet og med havstrømmen vestover til Kola og Barentshavet. Radioaktiv fisk og sjømat kan bli resultatet. Russiske miljøvernere fordømmer flyttingen.

Tsjernobylmarkering Stortinget (smalere)

Bygg nytt atomlager

14.10.2011 | Sist oppdatert: 15.06.2012

Naturvernforbundet anbefaler at det må bygges nytt lager for høyaktivt atomavfall i Norge.

Helga_Lerkelund

Følg Helga i Tadsjikistan

06.10.2011 | Sist oppdatert: 15.06.2012

Naturvernforbundets Helga Lerkelund skal tilbringe det neste året i Tadsjikistan. Les mer om opplevelsene i bloggen hennes.

Chirikova Khimki-demonstrasjon

Sjansespill å være miljøaktivist i Russland

Russiske miljøverneres arbeid for å hindre raseringen av Khimki-skogen utenfor Moskva viser med all tydelighet hvor farlig det er å være russisk miljøaktivist. Nå appellerer de til det internasjonale samfunn for støtte.

Står på mot atomkraft

08.12.2010 | Sist oppdatert: 15.03.2011

Mens den danske båten Puma, fullastet med farlig atomavfall, er på vei inn i norske farvann, kjemper Naturvernforbundet mot både atomtransport og utdaterte atomkraftverk.

Medvedev2

Russiske miljøorganisasjoner knebles

26.04.2010 | Sist oppdatert: 27.04.2010

De blir raidet og fratatt dokumenter og teknisk utstyr, de holdes ute fra politiske prosesser og de utsettes for kuppforsøk. Å jobbe for miljøet i vårt østligste naboland er ingen spøk.

Muslyumovo

Russiske miljøorganisasjoner og deres utfordringer

26.04.2010 | Sist oppdatert: 05.09.2012

Russland har enorme miljøutfordringer, men små miljøorganisasjoner med få ressurser. Det hjelper ikke at organisasjonene stadig opplever vanskeligheter og trakassering fra myndighetene. Naturvernforbundet har samarbeidet med russiske miljøvernorganisasjoner i Nordvest-Russland siden slutten av 80-tallet.