Medlemmer fra Friends of the Earth International aksjonerer mot kull med plakaten Keep the coal in the hole.

Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Naturvernforbundet arbeider i 8 land og er den norske representanten i verdens største nettverk av miljøorganisasjoner, Friends of the Earth. Gjennom vårt internasjonale arbeid kan vi styrke andre lands miljøorganisasjoner, og selv få hjelp til å vinne gjennom i våre saker.

Vårt arbeid spenner seg fra deltagelse på internasjonale klimaforhandlinger til reparasjon av krigsrammede skoler i Ukraina, fra arbeid for stengning av farlige atomkraftverk i Russland til produksjon og spredning av effektive kokeovner i Mosambik, Togo og Nigeria. I 2017 gjennomførte Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom Operasjon Dagsverk, for å gi ungdom en bedre mulighet til å kjempe for gode miljøløsninger i Nigeria.

Gosman and Andrey in front of Leningrad justert

Trusler mot Naturvernforbundets partnere i Russland

13.11.2012 | Sist oppdatert: 13.11.2012

En ny lov stempler organisasjoner i Russland som utenlandske agenter. Naturvernforbundets partnerorganisasjon på Kola er allerede truet med problemer dersom de ikke trekker seg fra samarbeidsprosjekt om atomkraft.

Fiskebåt på land v oljesøl

Unik rettssak mot Shell i Nederland

11.10.2012 | Sist oppdatert: 16.10.2012

- Shell i Nigeria er skyldig i grove brudd på menneskerettighetene og miljølover, sier Geert Ritsema i Milieudefensie, Naturvernforbundets søsterorganisasjon i Nederland. - Vi håper denne rettssaken vil tvinge Shell til endelig å rydde opp.

Hillary
Miljøorganisasjoner advarer USA:

Nedrustningsavtale øker faren for atomforurensning i Russland

01.08.2012 | Sist oppdatert: 01.08.2012

Russland vil gjøre om atomvåpen til nytt brensel for landets atomkraftverk. Dette er en prosess som skaper mye radioaktivt avfall. Avfallsbehandlingsanleggene i Ural er allerede overbelastet og befolkningen er utsatt radioaktiv stråling og risiko for større ulykker.

Nuclear transport

Brukt atombrensel skaper strid i Russland

31.01.2012 | Sist oppdatert: 15.06.2012

Brukt atombrensel skal fraktes fra Finskebukta til Sibir. Der skal det lagres i et midlertidig lager ved elva Jenisei. En ulykke kan føre radioaktiv forurensing fra Sibir via Jenisei til Polhavet og med havstrømmen vestover til Kola og Barentshavet. Radioaktiv fisk og sjømat kan bli resultatet. Russiske miljøvernere fordømmer flyttingen.

Tsjernobylmarkering Stortinget (smalere)

Bygg nytt atomlager

14.10.2011 | Sist oppdatert: 15.06.2012

Naturvernforbundet anbefaler at det må bygges nytt lager for høyaktivt atomavfall i Norge.

Helga_Lerkelund

Følg Helga i Tadsjikistan

06.10.2011 | Sist oppdatert: 15.06.2012

Naturvernforbundets Helga Lerkelund skal tilbringe det neste året i Tadsjikistan. Les mer om opplevelsene i bloggen hennes.