Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Viewmain_norge_pa_klimaforhandlinger

Hva mener vi?

Mange miljøproblemer kjenner ingen landegrenser. Derfor behøves internasjonalt samarbeid.

Oil in soil big

Hva gjør vi?

Vi samarbeider med miljøbevegelse i en rekke land for å gjøre de gode ideene om til virkelighet.

Vitishko

Russisk miljøaktivist frigis

10.11.2015

Russiske miljøvernere jubler etter at miljøaktivisten Evgenyj Vitishko blir frigitt fra en straffe-koloni i Russland. Vitishko var dømt til tre år i en straffe-koloni men blir nå frigitt etter 1 år og 10 måneder, etter en rettskjennelse i en lokal rett i dag. Vitishko kan reise hjem om 10 dager, men har noen restriksjoner og må melde seg jevnlig hos myndighetene.

Bilko på motorvei E18 (utsnitt)
Nytt utkast til statsbudsjett

Mer forurensing og asfalt, mindre naturvern

07.10.2015

Regjeringen budsjetterer for økte klimagassutslipp, tar ikke grep mot helseskadelig luft i norske byer og svekker naturvernet. – Det er skremmende at Erna Solberg går inn for et så uansvarlig budsjett, som ikke tar vår tids enorme klima- og miljøutfordringer på alvor, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Regnskog(1)
TV-aksjonen:

Vi skal vokte regnskogen

02.10.2015

Søndag 18. oktober arrangeres årets TV-aksjon som skal bevare store regnskogsområder for framtida. Regnskogen inneholder 50-80 prosent av jordas dyre- og plantearter, 260 millioner mennesker bor der og den bremser klimaendringene.

Fiskebåt på land v oljesøl

Etterlengtet erstatning for oljesøl i Nigeria

07.01.2015

Shell har i dag inngått forlik med 15 600 bønder og fiskere i byen Bodo i Nigeria etter å ha forårsaket store oljeutslipp. – Erstatningen er en seier for lokalbefolkningen i Bodo og for miljøbevegelsen i Nigeria etter seks års kamp, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Rseu_conference2013
Russisk miljøorganisasjon med i verdens største grasrotnettverk:

Velkommen, Russland!

06.10.2014

I dag er den russiske miljøvernorganisasjonen Russian Socio-Ecological Union (RSEU) tatt opp som medlem i det internasjonale miljønettverket Friends of the Earth, der Naturvernforbundet er Norges medlem.