Medlemmer fra Friends of the Earth International aksjonerer mot kull med plakaten Keep the coal in the hole.

Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Naturvernforbundet arbeider i 8 land og er den norske representanten i verdens største nettverk av miljøorganisasjoner, Friends of the Earth. Gjennom vårt internasjonale arbeid kan vi styrke andre lands miljøorganisasjoner, og selv få hjelp til å vinne gjennom i våre saker.

Vårt arbeid spenner seg fra deltagelse på internasjonale klimaforhandlinger til reparasjon av krigsrammede skoler i Ukraina, fra arbeid for stengning av farlige atomkraftverk i Russland til produksjon og spredning av effektive kokeovner i Mosambik, Togo og Nigeria. I 2017 gjennomførte Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom Operasjon Dagsverk, for å gi ungdom en bedre mulighet til å kjempe for gode miljøløsninger i Nigeria.

Bodo lokallag
Ungdom i Nigeria tar opp kampen

Har fått nok av oljesøl og klimaendringer

I Nigeria har det oppstått en ungdomsbevegelse som kjemper mot fattigdom, oljeforurensning og global oppvarming. Ungdommene får støtte av Naturvernforbundet og Operasjon Dagsverk.

Tsjernobyldagen 2019 - banner
Av Nei til atomvåpen, WILPF Norge/ IKFF, Natur og Ungdom, Bellona og Naturvernforbundet

Hva gjør vi med det norske atomavfallet?

24.04.2019 | Sist oppdatert: 24.04.2019

Nå starter ryddejobben på Norges atomanlegg. Alle har hørt om Tsjernobylulykken, og forstår at rydde- og sikringsjobben er formidabel etter at atomkraftmarerittet ble virkelighet den 26. april for 33 år siden. I Norge har vi verken hatt atomulykker eller strømproduksjon fra atomkraft, men å bygge ned atomreaktorene våre og rydde opp i atomavfallet er likevel en kjempejobb som må tas på alvor.

Soot campaign1

Ungdom i Nigerdeltaet slår tilbake!

27.02.2019 | Sist oppdatert: 27.02.2019

I 2017 gikk Operasjon Dagsverk til ungdommer som vokser opp midt i verdens største oljekatastrofe. Nå har ungdommene organisert seg!

Fellesbilde

Håndbok for fotball-VM

15.05.2018 | Sist oppdatert: 15.05.2018

I sommer arrangeres fotball-VM i Russland. Naturvernforbundet har, sammen med en rekke andre organisasjoner, lansert håndbok for journalister som skal dekke arrangementet og ønsker å lage bakgrunnsstoff fra vårt fascinerende naboland.

OD oljesøl i Nigeria Foto George Osodi

Tusen takk til alle som bidro

03.11.2017 | Sist oppdatert: 14.11.2017

I går jobbet norske skoleelever inn millioner av kroner på Operasjon Dagsverk (OD). Pengene går til ungdommer i Nigeria som er fanget i det som er kalt verdens største oljekatastrofe.

Kolvitsa (002)

Ikke lenger utenlandsk agent – men må betale bot

24.08.2017 | Sist oppdatert: 24.08.2017

Naturvernforbundets partner på Kola, Kola Environmental Centre (KEC) har blitt fjernet fra det statlige registeret for utenlandske agenter. Likevel må de sannsynligvis betale en bot på 150 000 rubler, drøye 20 000 norske kroner.