Håndboka ble lagt frem i Oslo, av de 7 organisasjonene som har samarbeidet om utgivelsen. (Foto: Hilde Sandvær, Den norske Helsingforskomité).

Håndbok for fotball-VM

I sommer arrangeres fotball-VM i Russland. Naturvernforbundet har, sammen med en rekke andre organisasjoner, lansert håndbok for journalister som skal dekke arrangementet og ønsker å lage bakgrunnsstoff fra vårt fascinerende naboland.

- Målet men håndboka er å gi bakgrunnsinformasjon til journalister som skal dekke fotball-VM. Russland er et fantastisk land, men det er mye ved landet som er lite dekket i norsk media, og mange historier som ikke kommer frem. Vi vil inspirere til at journalistene setter mesterskapet inn i en kontekst, og forteller om situasjonen for sivilsamfunnet, miljøsituasjonen og menneskerettighetssituasjonen i Russland, sier Kjersti Album, som arbeider med russiske miljøspørsmål i Naturvernforbundets internasjonale avdeling.

Situasjonen for miljøvernere i Russland er vanskelig.
- Mange miljøvernere blir stemplet som utenlandske agenter, men i virkeligheten er de miljøhelter og naturagenter, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.
Naturvernforbundet har skrevet et kapittel i håndboka, om presset som natur- og miljøvernere i Russland møter fra myndigheter og næringsinteresser.

Håndboka ble presentert på et frokostmøte i Oslo 15. mai. Organisasjonene som står bak boka er, sammen med Naturvernforbundet, Den norske Helsingforskomité, Amnesty International Norge, Natur og Ungdom, FRI, Skeiv Verden og Human Rights House Foundation.

Artikkelen ble sist oppdatert: 15.05.2018