Tre skjorter henger til tørk på balkonggelender

Klær

Bærekraftig klesvask

Miljøbevisst klesvask handler om riktig utstyr, miljøtilpassede vaskemidler, gode vaner og én huskeregel: Ikke mer kjemikalier enn det som trengs.

ImageLuft klærne og fjern flekker med klut

Vi vasker klær langt oftere i dag enn vi gjorde for 20 år siden. Kanskje holder det å henge klærne til lufting eller fjerne en flekk med en klut? Det sliter også mindre på klærne.

ImageVelg Svanemerket eller NAAF-merket vaskemiddel

Du finner Svanemerket og NAAF-merkede vaskemiddel i de fleste butikker. Svanemerket stiller strenge krav til innholdsstoffer i vaskemidler, bortsett fra at merket godtar parfyme. Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) stiller samme krav til innholdsstoffer, men stiller flere kriterier i tillegg. Eksempelvis er parfyme totalforbudt i NAAF-merkede vaskemidler, mens det er tillatt i svanemerkede vaskemidler.

ImageBruk mindre vaskemiddel

Prøv gjerne med en lavere dosering enn angitt - ofte blir tøyet rent med halv mengde vaskemiddel.

ImageUnngå tøymykner

Tøymykner er stort sett unødvendig, og huden kan reagere på stoffer fra tøymykneren som blir sittende i tøyet. I tillegg sørger tøymyknere for at håndklær og kluter får dårligere sugeevne, og at mikrofiberkluter fungerer dårligere.

ImageFyll vaskemaskinen helt opp

Maskinen er passe full når du kan holde knyttneven i tomrommet over tøyet uten å presse tøyet sammen.

ImageBruk lavest mulig temperatur og vask kortest mulig

Et av kravene til svanemerkede vaskemidler er at de skal vaske helt rent ved 40 grader. I mange tilfeller holder det med 30 grader. Kokvask bør bare brukes unntaksvis, for eksempel ved sykevask. Dropp forvask, og velg gjerne et kort program når klærne ikke er veldig skitne.

ImageTørk klærne utendørs

Utendørs tørking er best for innemiljøet. Tørker du klærne innendørs bør du sørge for god utlufting for å unngå fukt. Vær også oppmerksom på at innetørking avgir mye støv, noe av dette mikroplast.

ImageTørketrommel eller lufttørking?

Lar du klærne tørke på snor utendørs eller på et tørkeloft kreves det ingen tilført energi, så dette er førstevalget for miljøet. Tørketromler bruker mye energi, men hvis du lufttørker klær i et rom som må varmes opp, kan det gå med like mye energi som tørketrommelen bruker. Men husk at tørketrommelen sliter mer på klærne.

ImageVelg vaskemaskin med lavt energiforbruk  og godt lofilter

Energismart.no finner du oversikten over de mest energismarteste vaskemaskinene. I tillegg kan du etterspørre vaskemaskin med et godt lofilter. Lo fra syntetiske klær = mikroplast, og vil havne i avløp, belaste renseanlegg og noe gå ut i sjøen om ikke vaskemaskinen håndterer det ved kilden.

ImageLever den gamle vaskemaskinen tilbake

Vaskemaskiner inneholder miljøskadelige stoffer, og metaller som kan gjenvinnes. Den gamle maskinen kan leveres gratis til en forhandler (uansett om du kjøper ny eller ikke der), eller til et kommunalt mottak for elektrisk avfall. Sjekk hvor på Sortere.no.

Les mer: Artikkel fra Statens Institutt for Forbruksforskning i Naturvernforbundets rapport "Skitne klær".