Klær

Gjenbruk, miljømerker og reparasjoner er viktige stikkord for deg som vil tenke miljø og etikk når du handler klær. Klær har blitt stadig billigere, og i dag kjøper vi nesten dobbelt så mye klær som vi gjorde for to tiår siden. Klær har en kostnad som ikke står på kassalappen - en kostnad for miljøet, klimaet, arbeidere og til en viss grad din egen helse.

ImageGi opp impulsshopping

Vi drar mer og mer klær inn i huset. Mange plagg blir aldri brukt før de havner hos Fretex eller i søpla. Billige klær gjør det fristende å dra kortet, selv om du ikke er helt sikker på om plagget kommer til å bli brukt.

ImageKjøp brukt eller redesign

Brukte klær finnes overalt. Det finnes etter hvert mange bruktbutikker og designere som pynter på gamle klær. «Third hand», «vintage», «redesign» – kall det hva du vil. Det er miljøvennlig. Bor du langt fra bruktbutikker? Da kan du invitere til byttekveld med venner eller besøke nettstedet bloppis.

ImageSy om klærne dine

Har du klær liggende i skapet som du ikke bruker? Hvorfor ikke sy om dine egne klær?  Lurer du på hvordan? Du kan få inspirasjon på Jenny Skavlans blogg. Ikke alle syprosjekter trenger å være ambisiøse: Det å sy i en knapp eller fjerne loen fra en genser kan gi klærne dine lengre levetid.

ImageKjøp kvalitet

Klær har varierende kvalitet. Kjøper du kvalitetsklær er det større sannsynlighet for at du blir fornøyd, og du vil kunne bruke plagget lenger før det må kasseres. Dyre klær er ikke ensbetydende med kvalitet, men klær av en viss kvalitet må man ofte gi litt mer for.

ImageVær merkebevisst

Se etter miljø­ og økologimerker på klærne når du handler. Det finnes en rekke forskjellige merkeordninger.

Svanen, EU-blomsten og GOTS sertifiserer hele produksjonsprosessen. GOTS krever at bomullen er økologisk produsert, mens Svanen og EU-blomsten krever at henholdsvis 10 og 5 prosent av naturfibrene i plaggene kommer fra økologisk produksjon. Fairtrade-merket og mange økologimerker viser at råvareproduksjonen (bomullen) er sertifisert, ikke hele plagget.

ImageUnngå fluormiljøgiftimpregnerte allværsklær

Allværsklær - klær som både er vannavstøtende og pustende - er ofte impregnert med fluorholdige stoffer som kan skade miljøet. Les mer om miljøskadelige fluorstoffer i vår rapport (PDF) og hos Miljostatus.no. Det finnes nå noen allværsklær-merker uten fluormiljøgiftimpregnering.

ImageMiljøbevisst klesvask

Miljøbelastningen fra klær fortsetter når den er i hus hos deg også. Bruk klærne en dag til, bruk svane- eller NAAF-merket (Norges Astma- og Allergiforbund) vaskemiddel, vask på lavest mulig temperatur, fyll maskinen helt opp og unngå tøymykner er de viktigste rådene.

Les mer: Skitne klær - rapport om etisk, bærekraftig tekstilproduksjon fra ForUM og Naturvernforbundet.