klesbytte Egersund

Klesbyttedagen i Egersund. Foto: Natur og Ungdom Egersund.

Klesbyttefester sparte betydelige klimagassutslipp

- På én dag sparte vi naturen for klimagassutslipp tilsvarende 50 år med bilkjøring! sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet. Over hele landet møtte tusenvis opp for å bytte klær på den store klesbyttedagen.

Kjøp av nye klær påvirker miljøet, ettersom både produksjonen og transporten er forurensende og krever mye ressurser. Derfor møtte om lag fem tusen personer opp på de 80 klesbyttefestene som ble arrangert 1. april, for å bytte klær heller enn å kjøpe nytt. Naturvernforbundets ferske tall viser at over 18 000 klesplagg byttet hender i løpet av dagen. I Oslo møtte ivrige klesbyttere opp halvannen time før byttingen startet for å sikre seg de beste skattene.

- Vi er veldig glade for å se at så mange synes det er gøy å gjøre noe for miljøet. For hver kilo med klær vi bytter i stedet for å kjøpe nytt, kan vi nemlig spare 4000 liter vann, 3 kg kjemikalier og 28 kilo CO2-ekvivalenter, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

- Vi var overveldet over responsen i fjor og jubelen stod i taket da det viste seg at deltakerne hadde byttet enda flere klær i år, sier Silje Ask Lundberg. - Årets arrangement var mye større enn fjorårets, og det hadde vi aldri fått til uten hundrevis av frivillige som arrangerte byttefest på sine hjemsteder.

- Selv om bytting også er gunstig for lommeboka, er jo det beste selvfølgelig den store miljøgevinsten. Arrangementene har spart inn klimagassutslipp tilsvarende en gjennomsnittsbils utslipp i løpet av 50 år på norske veier. Vi har spart vann tilsvarende det grunnleggende dagsbehovet for en halv million mennesker og vi har spart naturen for 13,5 tonn kjemikalier.

Klesbyttedagen er en del av Naturvernforbundets satsing på å ta vare på det man har. Dette er den andre gangen klesbyttedagen har blitt arrangert i hele Norden. Klesbyttedagen har allerede blitt arrangert i Sverige og Danmark i flere år under konseptet Nordic Swap Day.

Kilder: Norsk vann, UNICEF, Naturskyddsforeningen, Naturvernforbundet