Spørsmål og svar

Noe du lurer på om Den store klesbyttedagen?

Hvordan arrangerer man et klesbyttemarked?
Vi har laget et tipsliste for hvordan du kan gå frem hvis du vil arrangere et klesbyttemarked, den finner du her.

Hvorfor skal jeg registrere eventet mitt hvis det skal være et privat arrangement?
Når du registrerer deg som arrangør blir du en del av statistikken fra Den store klesbyttedagen. Da kan vi lage deltagerstatistikk, hvor vi sier hva miljøgevinsten vil være dersom man bytter plagg framfor å kjøpe nye. For å få best mulig tall for ber vi derfor alle arrangører om å gi tilbakemelding til oss om antall deltagere og antall plagg som ble byttet.

Hvem kan melde seg som arrangør?
Alle som planlegger å arrangere et klesbyttemarked eller klesbyttetreff, enten 1. april eller en nærliggende dato, er velkomne til å registrere seg som arrangør. Vi oppfordrer arrangører av både private og offentlige klesbytteeventer til å melde seg på slik at tallene fra klesbyttedagen viser omfanget av markeringen.

Når er materiellet (plakater, klesbyttelapper m.m.) klart?
Materiellet vil være klart til utsending i midten av mars. Alle påmeldte arrangører vil få nærmere beskjed via mail.

Kan jeg selge det som eventuelt blir igjen av klær?
Nei, vi oppfordrer alle som er med på den store klesbyttedagen til å gi restene til nærmeste loppemarked (sjekk for eksempel loppiser.no eller loppemarked.info), Fretex, UFF, tekstilinnsamling i regi av idrettsforeninger eller lignende. Fretex og UFF har tekstiltårn stående over hele landet, i tillegg har de mottakssteder for større mengder tekstiler.

Hvorfor står det at man kan levere inn maks 7 plagg hver?
Erfaringer fra Sveriges store klesbyttedag tilsier at 7 plagg er et fint tall for klesbyttemarkeder. Det er høyt nok til at man i de fleste tilfeller vil få rikelig med klær på velge i, og lavt nok til at man sikrer at klærne som faktisk blir levert inn er rene,  freshe og i god stand. I tillegg er det et poeng at Den store klesbyttedagen ikke skal ødelegge for vårens mange loppemarkeder. Med en begrensning på maks 7 plagg hver, vi tror heller dagen vil skape mer bevegelse i gjenstander egnet for levering til nærmeste loppemarked.

Må jeg være medlem av naturvernforbundet for å bli med som arrangør?
Nei, du trenger ikke være medlem - Den store klesbyttedagen er for alle. Men hvis du er interessert i å melde deg inn kan du gjøre det her. Naturvernforbundet har rundt 100 fylkeslag og lokallag rundt om i landet, og flere av lokallagene vil arrangere klesbyttemarkeder under Den store klesbyttedagen.