Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.08.2020

Dagsavisen BTF 22(1)
Broen til framtiden 2022

Felleskronikk: Ingen flere tapte muligheter

05.04.2022 | Sist oppdatert: 05.04.2022

Hvis vi vil ha en trygg og fredelig framtid er tiden for handling nå. Klimakrisen er rammen rundt alt, også den forferdelige krigen i Ukraina. Energikrisen i Europa er en anledning til å akselerere overgangen til fornybar energi og skape klimajobber.

Truls Gulowsen_foto Fartein Rudjord (7)
Klimapanelets nye rapport

- Kom med nye klimatiltak allerede før påske, Støre og Vedum!

04.04.2022 | Sist oppdatert: 04.04.2022

For tredje gang på mindre enn ett år, erklærer FNs klimapanel kode rød for mennesker og naturen. Regjeringens troverdighet står på spill hvis de ikke umiddelbart reagerer med tiltak som reduserer forbruket, verner mer natur og omstiller Norge vekk fra fossil energi, mener Naturvernforbundet.

Truls Gulowsen_foto Fartein Rudjord (7)

Kutt ut olja, ikke klimamålene

01.04.2022 | Sist oppdatert: 01.04.2022

Regjeringens planer for mer olje- og gassvirksomhet er i strid med Norges klimamål. Det er norsk oljeavhengighet som må ryke, og ikke klimamålene.

Ungdomsorganisasjoner aksjonerer - COP26 2021
Klimatoppmøte i Glasgow

1,5-gradersmålet fortsatt i fare etter COP26: - Krever enda raskere omstilling av olje og gass

12.11.2021 | Sist oppdatert: 13.11.2021

Resultatene fra klimatoppmøtet i Glasgow svekker Parisavtalens mål om å holde global oppvarming under 1,5 grader, mener Naturvernforbundet. Møtet endte med en svak slutterklæring som ikke nevner utfasing av fossil energi, og et kvotehandelssystem (forhandlet frem av Norge) som legger opp til grønnvasking og små eller ingen utslippskutt.