Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Aktuelle saker

Klimatoppmøte 2019 i Madrid

Naturvernforbundet følger årets klimaforhandlinger i Madrid for å holde Norge til sitt globale klimaansvar. Les mer her!

ELrWGsuW4AAnrNz

Klimatoppmøtet 2019 (COP25) – Madrid, Spania – fredag 13. desember

13.12.2019

Som vanlig går klimatoppmøtet inn i overtid. Ingen vet når det vil bli ferdig - det kan være lørdag eller søndag. Vi venter for nye utkast på beslutningene på alle temaene som har blitt forhandlet om de siste to ukene. Men de siste utkastene forteller oss litt om de mest sannsynlige scenarioene.

ELkcIygXYAAQ3ST

Klimatoppmøtet 2019 (COP25) – Madrid, Spania – torsdag 12. desember

13.12.2019

Deltagerne fra sivilt samfunn som ble kastet ut av klimatoppmøtet på onsdag, inkludert 9 fra Norge, fikk lov til å komme tilbake inn på torsdag. Men det er ikke veldig mye fremgang på innsiden. Mens vi venter, prøver vi å legge press på Norge og andre land, slik at de anerkjenner alvoret og lytter til de helt rimelige kravene fra klimautsatte land og folk i Sør.

3K1A5390
Langlesning:

Oppskrift på en klimaavtale

02.12.2019

Mandag 2. desember startet det 25. klimatoppmøtet (COP25) i Madrid i Spania, ledet av chilenske myndigheter. Det forventes at verden skal bli enige om regelboka for hvordan Parisavtalen fra 2015 skal forstås, etterleves og gjennomføres. Veien hit har vært lang og tornefull, fra forståelsen om alvorligheten av menneskeskapte klimaendringer på 1970- og 80-tallet, via Rio-konvensjonene i 1992, utallige klimatoppmøter med høye topper og dype daler og frem til dagens avtaleverk. Les kortversjonen av historien om 27 år med klimaforhandlinger her!