Oljefri

Tonje Frigstad, datteren Ingeborg og resten av familien er glade for at de kan holde varmen uten å fyre med olje.

Klima

Hvordan ser framtiden ut? Et umulig spørsmål. Den som lever får se. Men hvis du selv får velge, hvordan ser framtiden ut da? Heller ingen enkelt øvelse. I Naturvernforbundet ser vi for oss en miljøvennlig framtid.

I den miljøvennlige framtiden har vi løst klimaproblemet. Vi lever i smarte hjem som bruker langt mindre energi. Det er bra for miljøet og for lommeboken. Bilen trenger ikke bensin, men kjører på miljøvennlig drivstoff. Eller kanskje du ikke trenger kjøre i det hele tatt siden du bor i nærheten av jobben, matbutikken, bussen og toget.

Vårt engasjement drives både av ønske om å leve miljøvenlige liv. Men også av ønsket om å unngå konsekvensene av ikke å løse klimakrisen. Klimaendringene er alvorlige, urettferdige og allerede i gang. Derfor haster det må å komme oss bort fra olje, kull og gass og over til de miljøvennlige alternativene.

Maren_høst14_L
Regjeringens klimamelding:

Ingen nye utslippskutt

16.06.2017

Dagens klimamelding inneholder ingen nye utslippskutt. - Dette er ikke hva verden trenger og ikke hva Parisavtalen ber oss om. Nå må høstens stortingsvalg blir et klimavalg slik at luften vi puster blir renere, vi tar vare på den fantastiske naturen vår og gatene i byene fylles av folk og sykler i stedet for biler, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.

7871241602_cc703657c9_o
Norges klimagasstall for 2016:

Regnskogdiesel ga utslippskutt

19.05.2017

Klimagassutslippene i Norge gikk i 2016 ned med 0,9 prosent til 53,4 tonn, viser tall fra SSB som ble lagt frem i dag. – Dessverre skyldes nedgangen i klimagassutslipp hovedsakelig at nordmenn kjører med palmeolje på tanken, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Silje Ask Lundberg (2)

Gledelig med reduserte utslipp – men langt fra mål

29.03.2017

I dag presenterte regjeringen, med samarbeidspartnerne, nye framskrivninger av klimagassutslippene frem mot 2020 og 2030. – Det er gledelig at utslippene ser ut til å reduseres de neste årene, men det skulle bare mangle. Vi er fortsatt langt fra målet som er satt for 2020 gjennom klimaforliket. Dette er ikke en styrking av klimaforliket, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

11156_en_fremtid_du_ikke_vil_ha_v14_med_lyd_GRADING (0-01-35-18)

Klimafilm med SKAM-stjerne

28.03.2017

Thomas Hayes, kjent som William i SKAM, spiller hovedrollen i den nye klimafilmen "Fuck Fossils". Filmen er basert på en rapport fra Naturvernforbundets fylkesleder i Hedmark.

4463337655_718757a025_o

EU-kommisjonen foreslår viktig klimasteg

30.11.2016

EU-kommisjonen har i dag lagt frem forslag til revideringer av energipolitikken i EU. Blant annet skal målet om energieffektivisering økes fra 27 til 30 prosent. – Det er bra at EU skal redusere energibruken, men det behøves langt mer for å være i tråd med Paris-avtalen, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.