Oljefri

Klima

Vi kan unngå farlig global oppvarming – hvis vi handler nå!

Naturvernforbundet ser for oss en miljøvennlig framtid hvor vi lever av ren, fornybar energi, og i varme, effektive smarthus. Hvor vi har sterke lokale samfunn med de viktigste tjenestene rett i nærheten. Hvor det er lett å reise miljøvennlig. Hvor verdifull natur tas vare på for framtida.

Våre medlemmers engasjement drives både av ønske om å leve miljøvennlige liv, men også om å unngå en klimakrise. Vi merker allerede konsekvensene her hjemme i Norge – flom, miljøskader, dårligere skiføre. Disse konsekvensene rammer verdens fattigste og minst ansvarlige hardest.

Hvis vi handler nå kan vi sikre oss mot disse effektene, og tar samtidig vår rettferdige del av det globale ansvaret. Teknologien finnes – nå trenger vi handling.

Her kan du lære mer om hva klimaendringer er, og hva du kan gjøre for å løse klimakrisen.

Klimaforhandlingene i Katowice (COP24) – desember 2018

Nå er årets klimatoppmøte i gang i Katowice, Polen. Alle oppdateringer finner du her.

11156_en_fremtid_du_ikke_vil_ha_v14_med_lyd_GRADING (0-01-35-18)

Klimafilm med SKAM-stjerne

28.03.2017

Thomas Hayes, kjent som William i SKAM, spiller hovedrollen i den nye klimafilmen "Fuck Fossils". Filmen er basert på en rapport fra Naturvernforbundets fylkesleder i Hedmark.

4463337655_718757a025_o

EU-kommisjonen foreslår viktig klimasteg

30.11.2016

EU-kommisjonen har i dag lagt frem forslag til revideringer av energipolitikken i EU. Blant annet skal målet om energieffektivisering økes fra 27 til 30 prosent. – Det er bra at EU skal redusere energibruken, men det behøves langt mer for å være i tråd med Paris-avtalen, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Silje-stort2(1)

Honnør til Venstre og KrF

29.11.2016

Både Venstre og KrF bryter forhandlingene med regjeringen om statsbudsjettet. – Partiene skal ha honnør for å stå opp for klimaet og framtidige generasjoner, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet

Statsbudsjettet 2017

Gode miljøgrep fra Venstre

01.11.2016

– Venstres alternative budsjett inneholder mange gode grep for natur og miljø. Økte miljøavgifter og mer penger til klimatiltak og naturbevaring må til, for at statsbudsjettet skal få et grønt preg, påpeker Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Vendepunkt

Sterk oljemotstand på klimademonstrasjon

09.09.2016

Flere hundre mennesker demonstrerte for et vendepunkt i klimapolitikken. Gleden var stor da regjeringen annonserte at de har snudd og ikke kommer til å åpne Lofoten og Mørekysten for oljeboring likevel.

_OG27509(1)

- Økte klimamål innen 2018

07.06.2016

Energi- og miljøkomiteen leverte i dag sin innstilling til ratifisering av Paris-avtalen. Innstillingen legger flere viktige føringer for Norges videre klimainnsats.