Oljefri

Tonje Frigstad, datteren Ingeborg og resten av familien er glade for at de kan holde varmen uten å fyre med olje.

Klima

Hvordan ser framtiden ut? Et umulig spørsmål. Den som lever får se. Men hvis du selv får velge, hvordan ser framtiden ut da? Heller ingen enkelt øvelse. I Naturvernforbundet ser vi for oss en miljøvennlig framtid.

I den miljøvennlige framtiden har vi løst klimaproblemet. Vi lever i smarte hjem som bruker langt mindre energi. Det er bra for miljøet og for lommeboken. Bilen trenger ikke bensin, men kjører på miljøvennlig drivstoff. Eller kanskje du ikke trenger kjøre i det hele tatt siden du bor i nærheten av jobben, matbutikken, bussen og toget.

Vårt engasjement drives både av ønske om å leve miljøvenlige liv. Men også av ønsket om å unngå konsekvensene av ikke å løse klimakrisen. Klimaendringene er alvorlige, urettferdige og allerede i gang. Derfor haster det må å komme oss bort fra olje, kull og gass og over til de miljøvennlige alternativene.

G77 Bonn okt 2015
Klimaforhandlinger i Bonn

- Rike mot fattige land i klimaforhandlingene

27.10.2015

De siste dagene med forhandlinger før klimamøtet i Paris i desember ble ferdigstilt i dag. – Den siste ukes forhandlinger viser at uenigheten er stor, sier Johanne Houge, klimarådgiver i Naturvernforbundet som har deltatt på forhandlingsmøtet.

Bilko på motorvei E18 (utsnitt)
Nytt utkast til statsbudsjett

Mer forurensing og asfalt, mindre naturvern

07.10.2015

Regjeringen budsjetterer for økte klimagassutslipp, tar ikke grep mot helseskadelig luft i norske byer og svekker naturvernet. – Det er skremmende at Erna Solberg går inn for et så uansvarlig budsjett, som ikke tar vår tids enorme klima- og miljøutfordringer på alvor, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Flom på Bryggen januar 05 003

Norge må rustes for mer vann

23.09.2015

Rapporten «Klima i Norge 2100» som ble lagt fram på Klimatilpasningskonferansen viser at Norge blir varmere og våtere. – Rapporten er et klart signal om at Norge og resten av verden har sviktet i klimakampen. Nå får vi regninga for bruken av kull, olje og gass. Vi har en stor jobb med å kutte utslippene og begrense skadene av klimaendringene, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Klimatog til paris

Bli med klimatoget til Paris

21.09.2015

I desember møtes verdens ledere i Paris til klimatoppmøte. Dit reiser også Naturvernforbundet og mange norske aktivister. Turen går med klimatoget fra Oslo torsdag 3. desember.

Hus
Statsbudsjettet 2016

Energisparing er vår beste investering

09.09.2015

Regjeringen har varslet at det i 2016 vil bli innført skattefradrag for ENØK-tiltak. – Dette er svært gode nyheter. Energisparing reduserer naturinngrep og reduserer klimagassutslipp. Vi forventer at ordningen vil være ambisiøs nok til å føre til betydelige energibesparelser i norske hushold, uttaler Naturvernforbundet, som håper ordningen vil støtte flere tiltak enn dagens rettighetsbaserte ordning gjennom Enova.

Oppfordrer til klimavalg over hele landet

28.08.2015

Klimavalgalliansen som består av over 50 organisasjoner fra miljøbevegelsen, fagbevegelsen, kirken og forskere mobiliserer lørdag 29. august politikere og velgere over hele landet. Med debatter, foredrag og konserter vil vi sette klima og miljø på dagsorden i valgkampen.

Pavefrancis
Trossamfunn mobiliserer:

Paven oppfordrer til kamp for en jord i krise

18.06.2015

Pave Francis har i dag offentliggjort et brev til katolske biskoper som oppfordrer alle på kloden til å bekjempe menneskeskapte klimaendringer. – Det er svært viktig at den katolske kirken, på samme måte som Den norske kirke, bidrar i klimakampen, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.