Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.08.2020

Tes_children_climate_change

Naturvernforbundet støtter skolestreik for klima

21.03.2019 | Sist oppdatert: 21.03.2019

Natur og Ungdom forventer at over 20 000 skoleelever, i alle landets fylker streiker skolen fredag 22. mars 2019. I tillegg studiestreiker Naturvernstudentene. Naturvernforbundet støtter skole- og studiestreiken!

IStock-157313230 foto milehightraveler Istockphoto

- KrF må ta ansvar for klima og miljø

08.01.2019 | Sist oppdatert: 08.01.2019

Regjeringen må sørge for klimatiltak som er sterke nok til at Norge tar sin del av ansvaret for å begrense oppvarmingen til 1,5 grader. Det krever at Kristelig Folkeparti tar ansvar for klima og miljø i de pågående forhandlingene.

DuYUtGRX4AE579K

- Norge må handle etter uferdig og urettferdig klimatoppmøte

15.12.2018 | Sist oppdatert: 15.12.2018

Årets klimatoppmøte i Polen avsluttes etter overtid uten klare nok føringer for at land skal øke sine klimamål innen 2020, og med et nytt regelverk for Parisavtalen som er uferdig og urettferdig overfor de med størst skader fra og minst ansvar for klimaendringer.

Dty0lYlWoAEjocj

Med tog til klimatoppmøtet

10.12.2018 | Sist oppdatert: 10.12.2018

Naturvernforbundets klimakonsulent Aled Dilwyn Fisher holder seg på bakken når han reiser til FNs klimatoppmøte i Katowice i Polen. Med en raskere og hyppigere forbindelse fra Oslo til kontinentet ville flere ha valgt det samme, tror Fisher.

IStock-946331238 foto ricochet64 Istockphoto

Viktig klimatoppmøte i Katowice

03.12.2018 | Sist oppdatert: 03.12.2018

– Hvis verdens land ikke lykkes i Katowice, blir det det vanskelig å gjennomføre Parisavtalen, som et vårt viktigste våpen i kampen mot klimaendringene, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet. Hun ber Regjeringen om å øke Norges egne utslippsmål under klimatoppmøtet.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil

Norge og klima: Halvgod når vi gidder

01.11.2018 | Sist oppdatert: 01.11.2018

«Det aller viktigste for klimaet er at flere land gjør som oss», skriver Bengt Eidem i en kronikk på NRK Ytring, hvor han og sammenligner Norge med Marit Bjørgen i skisporet. Hans panegyriske skryt av Norge som spydspiss i verdens klimaarbeid kommer i et litt snodig lys, når vi vet at Norge øker sine utslipp, som et av få europeiske land. Realiteten er at vi er litt mer som Petter Northug anno 2018: Halvgod når vi gidder, men minst like ofte halser vi langt bak.