Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Aktuelle saker

Klimatoppmøte 2019 i Madrid

Naturvernforbundet følger årets klimaforhandlinger i Madrid for å holde Norge til sitt globale klimaansvar. Les mer her!

0094173 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil

Norge er en klimasinke

13.02.2018

Regjeringens klimamelding er til behandling på Stortinget. Naturvernforbundet etterlyser innsats som sørger for at utslippene reduseres i Norge.

Erna må vise klimalederskap i Paris

12.12.2017

Tirsdag 12. desember deltar statsminister Erna Solberg på klimamøtet One Planet Summit i Paris. Her bør Solberg signalisere at Norge skal trappe opp sin innsats for finansiering av klimatiltak og klimatilpasning.

Dd0401ece456e06309e2b127c052495b

Klimasøksmål Arktis

14.11.2017

I dag starter en historisk rettsak i Oslo tingrett. I Norges første klimarettsak skal det avgjøres om regjeringens utdeling av nye oljelisenser i Barentshavet strider mot Grunnlovens miljøparagraf.

IStock-532398787 foto draco-zlat istockphoto
Rekordvarmt og ekstremt 2017

– Norges ansvar er stort

06.11.2017

2017 blir trolig et av de tre varmeste årene som noen sinne er registrert. Det viser ferske tall som ble lagt frem av Verdens meteorologiorganisasjon (WMO) på klimatoppmøtet i Bonn i dag.

Maren_høst14_L
Regjeringens klimamelding:

Ingen nye utslippskutt

16.06.2017

Dagens klimamelding inneholder ingen nye utslippskutt. - Dette er ikke hva verden trenger og ikke hva Parisavtalen ber oss om. Nå må høstens stortingsvalg blir et klimavalg slik at luften vi puster blir renere, vi tar vare på den fantastiske naturen vår og gatene i byene fylles av folk og sykler i stedet for biler, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.