Oljefri

Klima

Vi kan unngå farlig global oppvarming – hvis vi handler nå!

Klimaproblemet er vår tids største utfordring. Økt konsentrasjon av klimagasser i atmosfæren gjør at kloden varmes opp. For å begrense oppvarmingen må utslipp fra fossile energikilder stanses. Dagens utslipp vil ha klimaeffekt i hundreår fremover, og ytterligere utslipp vil øke problemet.

Vi må gå i en retning der vi lever av ren, fornybar energi, og i varme, effektive smarthus. Hvor vi har sterke lokale samfunn med de viktigste tjenestene rett i nærheten. Hvor det er lett å reise miljøvennlig. Hvor verdifull natur tas vare på for framtida.

Våre medlemmers engasjement drives både av ønske om å leve miljøvennlige liv, men også om å unngå en klimakrise. Vi merker allerede konsekvensene her hjemme i Norge – flom, tørke, stormer, ustabilt skiføre. Drikkevannet blir dårligere, tregrensen flytter seg oppover dalsidene, arter flytter seg nordover, nedbørsmengdene øker og isbreene trekker seg tilbake. Våte områder blir våtere, tørre områder blir tørrere, og overraskende værfenomener inntreffer hyppigere. På Svalbard tiner permafrosten, og jorda blir mer ustabil. Hus sprekker, og jordras skjer oftere. Tørkesommeren 2018 ga oss 800 skogbranner, bare i Norge. Hver for seg er ikke disse tingene nødvendigvis et tegn på klimaendringer. Men når alt dette inntreffer samtidig, er det en klar pekepinn på at klimaendringene allerede er her. Dette er ikke bare et problem for fremtiden, men noe som påvirker oss her og nå.

Norge er imidlertid ett av de landene i verden som er best rustet til å møte klimaendringene, selv om vi også vil merke problemene. Verdens fattigste, som har sett aller minst til de godene som klimagassutslippene har gitt oss, blir rammet hardest.

Hvis vi handler nå kan vi begrense disse effektene, og samtidig ta vår rettferdige del av det globale ansvaret. Teknologien finnes – nå trenger vi handling.

Her kan du lære mer om hva klimaendringer er, og hva du kan gjøre for å løse klimakrisen.

NU Arctic oil

- En ny kurs for verden og Norge

12.12.2015

Det ble i dag lagt frem nok et utkast til ny klimaavtale i Paris. – Dersom denne avtalen blir vedtatt sender den et svært sterkt signal til Norge og andre land om å gjøre langt mer for å bygge en fremtid uten utslipp, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Kake til Sundtoft

Norge vil redde regnskogen fram til 2030

11.12.2015

Den norske regnskogsatsinga forlenges med ti nye år, fra 2020 til 2030. Det offentliggjorde klima- og miljøminister Tine Sundtoft under en pressekonferanse i Paris i dag. Regnskogfondet og Naturvernforbundet roser Norge for bidraget.

COp21(1)

Ny avtaletekst på bordet

10.12.2015

Forhandlerne i Paris har lagt fram et nytt utkast til klimaavtale i Paris. Selv om avtaleutkastet har fremgang på mange områder, gjenstår fremdeles mange av de vanskeligste punktene. - Det er stor avstand mellom målet om å unngå farlige klimaendringer og viljen til å kutte utslipp, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Cop21avtale
Stor jobb gjenstår

Ny avtaletekst - lite enighet

09.12.2015

Klokken 15 ble den nye avtaleteksten i klimaforhandlingene lagt fram. De alle vanskeligste spørsmålene er ennå ikke avklart. - Suntoft og de andre ministrene har en stor jobb igjen, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Vassfaret myrskog 2 og 3 aug 2010øe 022 NNV
Grønn skattekommisjon:

Vag på natur, svak på klima

09.12.2015

Grønn skattekommisjon har lagt fram utredningen om hvordan skatte- og avgiftssystemet kan endres, til beste for natur og miljø.

_OG27509

Folk marsjerte for klima over hele kloden

28.11.2015

På mandag samles verdens ledere i Paris for å forhandle om en ny klimaavtale. Denne helgen gikk tusenvis av mennesker i gatene over hele kloden for å vise at de vil ha klimahandling.