Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.08.2020

Energi-Solenergi-Evenstad-Foto-FUSen-1390x5761
Klimaminister foreslår nye klimamål

- Stortinget bør vedta Elvestuens klimamålforslag og nye 2030-mål

27.06.2019 | Sist oppdatert: 27.06.2019

Naturvernforbundet oppfordrer alle partier på Stortinget til å støtte klima- og miljøminister Ola Elvestuens forslag i et intervju i Dagbladet om å endre Norges klimamål til 90-95 prosent utslippskutt innen 2050, uten kvotekjøp.

Tes_children_climate_change
Avviser skolestreikens krav

- Regjeringen snur ryggen til ungdommens klimakrav

06.06.2019 | Sist oppdatert: 06.06.2019

Naturvernforbundet er svært skuffet over at regjeringspartiene stemte mot alle forslag til nye klimatiltak knyttet til kravene til skolestreikene for klima, da Stortinget behandlet flere representantforslag om klimastreiken på torsdag 6. juni 2019.

Tes_children_climate_change

Naturvernforbundet støtter skolestreik for klima

21.03.2019 | Sist oppdatert: 21.03.2019

Natur og Ungdom forventer at over 20 000 skoleelever, i alle landets fylker streiker skolen fredag 22. mars 2019. I tillegg studiestreiker Naturvernstudentene. Naturvernforbundet støtter skole- og studiestreiken!

IStock-157313230 foto milehightraveler Istockphoto

- KrF må ta ansvar for klima og miljø

08.01.2019 | Sist oppdatert: 08.01.2019

Regjeringen må sørge for klimatiltak som er sterke nok til at Norge tar sin del av ansvaret for å begrense oppvarmingen til 1,5 grader. Det krever at Kristelig Folkeparti tar ansvar for klima og miljø i de pågående forhandlingene.