Oljefri

Klima

Vi kan unngå farlig global oppvarming – hvis vi handler nå!

Klimaproblemet er vår tids største utfordring. Økt konsentrasjon av klimagasser i atmosfæren gjør at kloden varmes opp. For å begrense oppvarmingen må utslipp fra fossile energikilder stanses. Dagens utslipp vil ha klimaeffekt i hundreår fremover, og ytterligere utslipp vil øke problemet.

Vi må gå i en retning der vi lever av ren, fornybar energi, og i varme, effektive smarthus. Hvor vi har sterke lokale samfunn med de viktigste tjenestene rett i nærheten. Hvor det er lett å reise miljøvennlig. Hvor verdifull natur tas vare på for framtida.

Våre medlemmers engasjement drives både av ønske om å leve miljøvennlige liv, men også om å unngå en klimakrise. Vi merker allerede konsekvensene her hjemme i Norge – flom, tørke, stormer, ustabilt skiføre. Drikkevannet blir dårligere, tregrensen flytter seg oppover dalsidene, arter flytter seg nordover, nedbørsmengdene øker og isbreene trekker seg tilbake. Våte områder blir våtere, tørre områder blir tørrere, og overraskende værfenomener inntreffer hyppigere. På Svalbard tiner permafrosten, og jorda blir mer ustabil. Hus sprekker, og jordras skjer oftere. Tørkesommeren 2018 ga oss 800 skogbranner, bare i Norge. Hver for seg er ikke disse tingene nødvendigvis et tegn på klimaendringer. Men når alt dette inntreffer samtidig, er det en klar pekepinn på at klimaendringene allerede er her. Dette er ikke bare et problem for fremtiden, men noe som påvirker oss her og nå.

Norge er imidlertid ett av de landene i verden som er best rustet til å møte klimaendringene, selv om vi også vil merke problemene. Verdens fattigste, som har sett aller minst til de godene som klimagassutslippene har gitt oss, blir rammet hardest.

Hvis vi handler nå kan vi begrense disse effektene, og samtidig ta vår rettferdige del av det globale ansvaret. Teknologien finnes – nå trenger vi handling.

Her kan du lære mer om hva klimaendringer er, og hva du kan gjøre for å løse klimakrisen.

Norske utslipp på stedet hvil - folket etterlyser mer klimainnsats

07.05.2015

Engasjementet for klima er rekordstort i den norske befolkningen. Samtidig står de norske utslippene på stedet hvil. – Det er gledelig at mange etterlyser mer innsats i kampen mot klimaendringene i Norge. Det er en klar marsjordre fra folket til politikerne om at utslippene må kuttes. Det holder ikke at de står på stedet hvil. Norge har alle muligheter til å vise vei i den globale klimadugnaden, nå må regjeringen og Stortinget lytte til folket, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Sett ned foten

Vil bygge en klimaløsning nedenfra

12.03.2015

«Brems norsk oljeutvinning og la oss skape 100 000 nye klimajobber». Det er budskapet fra fagbevegelse, kirke og miljøbevegelse fredag 13. mars. De samles for å bygge klimaløsninger nedenfra på Folkets hus i Oslo, gjennom konferansen «Broen til framtiden».

Foto Harald Pettersen  Statoil
Ny klimamelding lansert

Ingen nye klimatiltak fra regjeringen

06.02.2015

Dagens klimamelding inneholder ikke ett eneste nytt tiltak for å kutte utslippene av klimagasser. - Vi frykter at klimapolitikken er satt på vent inntil forhandlingene med EU er ferdige i 2016, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Mms_img164505704
Nye klimamål fra regjeringen

Kan ikke utsette nasjonale klimakutt

04.02.2015

Regjeringens nye klimamål skaper stor usikkerhet om hva Norge skal gjøre for å kutte egne utslipp i årene framover. – Det er utrolig at dette er ståa i 2015. Vi kan ikke sparke ballen over til EU og vente med å ta ansvar for egne klimautslipp, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.

Lars Halbrekken bredde lofoten

- Ikke gi konsesjon til klimakatastrofe!

16.01.2015

Regjeringen må ikke åpne nye olje- og gassfelter for oljeleting, advarer representanter for fagbevegelsen, kirka, og miljøbevegelsen. Nå står de sammen for en grønn omlegging. – Vi må ikke gi konsesjon til klimakatastrofe, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Klimaiisd
Pressemelding fra Naturvernforbundet, søndag 14. desember

Museskritt i Lima bidrar ikke til store utslippskutt

15.12.2014

Søndag morgen norsk tid ble ministrene på klimatoppmøtet i Lima enige, mer enn et døgn på overtid. Enigheten bringer imidlertid ikke forhandlingene mye nærmere en ambisiøs og rettferdig klimaavtale i 2015.

Image(1)

Lite hastverk etter halvgått løp i Lima

07.12.2014

Internasjonal klimapolitikk har vært i bevegelse de siste månedene. Men etter halvgått løp på klimatoppmøtet i Lima er det lite som tyder på hastverk blant forhandlerne i FNs klimakonvensjon. Miljøministrene ankommer til uka, og får en formidabel jobb med å sette forhandlingene på en kurs mot en ny global klimaavtale i 2015.