Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.08.2020

Dd0401ece456e06309e2b127c052495b

Klimasøksmål Arktis

14.11.2017 | Sist oppdatert: 05.02.2018

I dag starter en historisk rettsak i Oslo tingrett. I Norges første klimarettsak skal det avgjøres om regjeringens utdeling av nye oljelisenser i Barentshavet strider mot Grunnlovens miljøparagraf.

IStock-532398787 foto draco-zlat istockphoto
Rekordvarmt og ekstremt 2017

– Norges ansvar er stort

06.11.2017 | Sist oppdatert: 06.11.2017

2017 blir trolig et av de tre varmeste årene som noen sinne er registrert. Det viser ferske tall som ble lagt frem av Verdens meteorologiorganisasjon (WMO) på klimatoppmøtet i Bonn i dag.

Oil-rig-sunset-social-v1

Lofoten-erklæring krever klimahandling fra Norge

07.09.2017 | Sist oppdatert: 07.09.2017

Over 200 organisasjoner fra mer enn 50 ulike land krever at Norge går foran i nedbyggingen av olje og gass-industrien. Erklæringen lanseres i forbindelse med det norske stortingsvalget.

_DSC0196_foto_Anna_Olerud_Natur_og_Ungdom
2 500 på klimamarsj i Oslo

Knausgård: – Oljen er en skam for Norge

04.09.2017 | Sist oppdatert: 05.09.2017

Lørdag gikk over 2 500 i klimamarsj i Oslo og flere steder i landet for å kreve at stortingsvalget blir et vendepunkt for klimapolitikken i Norge.

Maren_høst14_L
Regjeringens klimamelding:

Ingen nye utslippskutt

16.06.2017 | Sist oppdatert: 16.06.2017

Dagens klimamelding inneholder ingen nye utslippskutt. - Dette er ikke hva verden trenger og ikke hva Parisavtalen ber oss om. Nå må høstens stortingsvalg blir et klimavalg slik at luften vi puster blir renere, vi tar vare på den fantastiske naturen vår og gatene i byene fylles av folk og sykler i stedet for biler, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.

Trump gage skidmore flickr
USA trekker seg fra Parisavtalen:

- Enormt tilbakesteg, men USA er mer enn Trump

01.06.2017 | Sist oppdatert: 01.06.2017

USAs president Donald Trump varslet i dag at han vil trekke USA fra Parisavtalen, verdens eneste langsiktige, internasjonale avtale for å begrense klimaendringene.