Oljefri

Tonje Frigstad, datteren Ingeborg og resten av familien er glade for at de kan holde varmen uten å fyre med olje.

Klima

Hvordan ser framtiden ut? Et umulig spørsmål. Den som lever får se. Men hvis du selv får velge, hvordan ser framtiden ut da? Heller ingen enkelt øvelse. I Naturvernforbundet ser vi for oss en miljøvennlig framtid.

I den miljøvennlige framtiden har vi løst klimaproblemet. Vi lever i smarte hjem som bruker langt mindre energi. Det er bra for miljøet og for lommeboken. Bilen trenger ikke bensin, men kjører på miljøvennlig drivstoff. Eller kanskje du ikke trenger kjøre i det hele tatt siden du bor i nærheten av jobben, matbutikken, bussen og toget.

Vårt engasjement drives både av ønske om å leve miljøvenlige liv. Men også av ønsket om å unngå konsekvensene av ikke å løse klimakrisen. Klimaendringene er alvorlige, urettferdige og allerede i gang. Derfor haster det må å komme oss bort fra olje, kull og gass og over til de miljøvennlige alternativene.

Yeb sabo
Vil sultestreike

– Vi kan stoppe galskapen!

12.11.2013

Filippinenes sjefsforhandler Yeb Sano holdt denne talen 11. November under åpningssesjonen ved det pågående klimatoppmøtet i Warsawa. Sano kommer fra en av byene som er hardest rammet av Supertyfonen Haiyan.

Stadion

Våre forventninger til Warszawa-toppmøtet

08.11.2013

Bare to klimatoppmøter gjenstår før verdens land skal enes om en ny, global klimaavtale i Paris i 2015. For at dette skal kunne lykkes, må vesentlige framskritt gjøres på COP 19 i Warszawa.

Ernazero-001
Zerokonferansen

For svake klimaløfter fra Solberg

05.11.2013

Statsminister Erna Solberg viste ingen vilje til å la en stor andel av de norske olje og gassressursene ligge på dagens Zero-konferanse, på tross av krystallklare råd fra de andre foredragsholderne. – Altfor svakt, mener Naturvernforbundet.

Overrekkelse
Ny klimarapport

Over 100 organisasjoner krever ny klimapolitikk

27.09.2013

Over 100 organisasjoner leverte i dag et felles opprop om klimahandling til den nye regjeringen. - Vi håper de borgerlige viser vilje til klimahandling, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Ipcc
Ny rapport fra fra Fns klimapanel

- Et kraftig klima-varsko til Erna

27.09.2013

FNs klimapanel har i dag lansert sin femte rapport. – Vi har aldri hatt sikrere bevis for at klimagassutslippene må kuttes raskt. Ny kurs i klimapolitikken må bli Erna Solbergs hovedoppgave de neste fire årene, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

– Forventer en tøffere klimapolitikk

10.09.2013

Norge trenger en langt tøffere klimapolitikk. Før valget var de borgerlige partiene skjønt enige om at de rødgrønne ikke har gjort nok for å redusere de norske klimautslippene.

Klima2
Fossilsløseri på lånt tid

Stadig strammere karbonbudsjett

04.09.2013

Jo lenger vi somler med klimakutt, jo mer drastiske endringer må til, slår FNs klimapanel fast. Venter vi med utslippskutt til 2025 må de årlige kuttene være på hele 90 prosent.