Oljefri

Klima

Vi kan unngå farlig global oppvarming – hvis vi handler nå!

Naturvernforbundet ser for oss en miljøvennlig framtid hvor vi lever av ren, fornybar energi, og i varme, effektive smarthus. Hvor vi har sterke lokale samfunn med de viktigste tjenestene rett i nærheten. Hvor det er lett å reise miljøvennlig. Hvor verdifull natur tas vare på for framtida.

Våre medlemmers engasjement drives både av ønske om å leve miljøvennlige liv, men også om å unngå en klimakrise. Vi merker allerede konsekvensene her hjemme i Norge – flom, miljøskader, dårligere skiføre. Disse konsekvensene rammer verdens fattigste og minst ansvarlige hardest.

Hvis vi handler nå kan vi sikre oss mot disse effektene, og tar samtidig vår rettferdige del av det globale ansvaret. Teknologien finnes – nå trenger vi handling.

Her kan du lære mer om hva klimaendringer er, og hva du kan gjøre for å løse klimakrisen.

Klimaforhandlingene i Katowice (COP24) – desember 2018

Nå er årets klimatoppmøte i gang i Katowice, Polen. Alle oppdateringer finner du her.

Lars Halbrekken bredde lofoten

- Ikke gi konsesjon til klimakatastrofe!

16.01.2015

Regjeringen må ikke åpne nye olje- og gassfelter for oljeleting, advarer representanter for fagbevegelsen, kirka, og miljøbevegelsen. Nå står de sammen for en grønn omlegging. – Vi må ikke gi konsesjon til klimakatastrofe, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Klimaiisd
Pressemelding fra Naturvernforbundet, søndag 14. desember

Museskritt i Lima bidrar ikke til store utslippskutt

15.12.2014

Søndag morgen norsk tid ble ministrene på klimatoppmøtet i Lima enige, mer enn et døgn på overtid. Enigheten bringer imidlertid ikke forhandlingene mye nærmere en ambisiøs og rettferdig klimaavtale i 2015.

Image(1)

Lite hastverk etter halvgått løp i Lima

07.12.2014

Internasjonal klimapolitikk har vært i bevegelse de siste månedene. Men etter halvgått løp på klimatoppmøtet i Lima er det lite som tyder på hastverk blant forhandlerne i FNs klimakonvensjon. Miljøministrene ankommer til uka, og får en formidabel jobb med å sette forhandlingene på en kurs mot en ny global klimaavtale i 2015.

Voss
FNs klimapanel med ny rapport:

– Ingen plass til nye oljeeventyr

03.11.2014

FNs klimapanel la i dag fram oppsummeringen av sin femte hovedrapport. Budskapet er tydelig: Norge må sette kurs mot et nullutslippssamfunn de neste tiårene. – Det er ikke plass til noen nye oljeeventyr, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Climate-Summit_English_RGB-1024x582

Hva skjer på klimatoppmøtet i New York?

18.09.2014

23. september samler Ban Ki-moon over 100 statsledere i New York for å få på bordet nye klimatiltak og initiativer. Toppmøtet er ikke et forhandlingsmøte, men representerer begynnelsen på langspurten fram mot Paris-toppmøtet i desember 2015. Naturvernforbundet forventer at Norge bruker denne muligheten sammen andre rike land til å forplikte seg til større utslippskutt og at de kommer med penger til klimatiltak i fattigere land.

Grønne jobber

Brems norsk oljeutvinning – 100 000 klimajobber nå!

15.09.2014

I dag lanserte en bred allianse av fagbevegelse, miljøbevegelse og kirke kampanjen «Brems norsk oljeutvinning – 100 000 klimajobber nå!». Kampanjen er en direkte oppfordring til regjeringen og hele det politiske miljøet om å sette i gang en politisk styrt omstilling til et miljøvennlig og bærekraftig samfunn.