Oljefri

Klima

Vi kan unngå farlig global oppvarming – hvis vi handler nå!

Klimaproblemet er vår tids største utfordring. Økt konsentrasjon av klimagasser i atmosfæren gjør at kloden varmes opp. For å begrense oppvarmingen må utslipp fra fossile energikilder stanses. Dagens utslipp vil ha klimaeffekt i hundreår fremover, og ytterligere utslipp vil øke problemet.

Vi må gå i en retning der vi lever av ren, fornybar energi, og i varme, effektive smarthus. Hvor vi har sterke lokale samfunn med de viktigste tjenestene rett i nærheten. Hvor det er lett å reise miljøvennlig. Hvor verdifull natur tas vare på for framtida.

Våre medlemmers engasjement drives både av ønske om å leve miljøvennlige liv, men også om å unngå en klimakrise. Vi merker allerede konsekvensene her hjemme i Norge – flom, tørke, stormer, ustabilt skiføre. Drikkevannet blir dårligere, tregrensen flytter seg oppover dalsidene, arter flytter seg nordover, nedbørsmengdene øker og isbreene trekker seg tilbake. Våte områder blir våtere, tørre områder blir tørrere, og overraskende værfenomener inntreffer hyppigere. På Svalbard tiner permafrosten, og jorda blir mer ustabil. Hus sprekker, og jordras skjer oftere. Tørkesommeren 2018 ga oss 800 skogbranner, bare i Norge. Hver for seg er ikke disse tingene nødvendigvis et tegn på klimaendringer. Men når alt dette inntreffer samtidig, er det en klar pekepinn på at klimaendringene allerede er her. Dette er ikke bare et problem for fremtiden, men noe som påvirker oss her og nå.

Norge er imidlertid ett av de landene i verden som er best rustet til å møte klimaendringene, selv om vi også vil merke problemene. Verdens fattigste, som har sett aller minst til de godene som klimagassutslippene har gitt oss, blir rammet hardest.

Hvis vi handler nå kan vi begrense disse effektene, og samtidig ta vår rettferdige del av det globale ansvaret. Teknologien finnes – nå trenger vi handling.

Her kan du lære mer om hva klimaendringer er, og hva du kan gjøre for å løse klimakrisen.

Skolestreik for klima - fredag 22. mars 2019

Natur og Ungdom forventer at over 20 000 skoleelever, i alle landets fylker streiker skolen fredag 22. mars 2019. I tillegg studiestreiker Naturvernstudentene. Naturvernforbundet støtter skole- og studiestreiken! Les mer her.

Image(1)

Lite hastverk etter halvgått løp i Lima

07.12.2014

Internasjonal klimapolitikk har vært i bevegelse de siste månedene. Men etter halvgått løp på klimatoppmøtet i Lima er det lite som tyder på hastverk blant forhandlerne i FNs klimakonvensjon. Miljøministrene ankommer til uka, og får en formidabel jobb med å sette forhandlingene på en kurs mot en ny global klimaavtale i 2015.

Voss
FNs klimapanel med ny rapport:

– Ingen plass til nye oljeeventyr

03.11.2014

FNs klimapanel la i dag fram oppsummeringen av sin femte hovedrapport. Budskapet er tydelig: Norge må sette kurs mot et nullutslippssamfunn de neste tiårene. – Det er ikke plass til noen nye oljeeventyr, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Climate-Summit_English_RGB-1024x582

Hva skjer på klimatoppmøtet i New York?

18.09.2014

23. september samler Ban Ki-moon over 100 statsledere i New York for å få på bordet nye klimatiltak og initiativer. Toppmøtet er ikke et forhandlingsmøte, men representerer begynnelsen på langspurten fram mot Paris-toppmøtet i desember 2015. Naturvernforbundet forventer at Norge bruker denne muligheten sammen andre rike land til å forplikte seg til større utslippskutt og at de kommer med penger til klimatiltak i fattigere land.

Grønne jobber

Brems norsk oljeutvinning – 100 000 klimajobber nå!

15.09.2014

I dag lanserte en bred allianse av fagbevegelse, miljøbevegelse og kirke kampanjen «Brems norsk oljeutvinning – 100 000 klimajobber nå!». Kampanjen er en direkte oppfordring til regjeringen og hele det politiske miljøet om å sette i gang en politisk styrt omstilling til et miljøvennlig og bærekraftig samfunn.

Energismartbilde
Statsbudsjettet 2015

Forventer skikkelig ENØK-satsing

28.08.2014

Regjeringen har varslet at det i 2015 innføres skattefradrag for ENØK-tiltak. Naturvernforbundet har sammen med andre miljøorganisasjoner og byggenæringen sendt brev til statsminister Erna Solberg med store forventninger til ordningen.

DSC_5209_peru_cf

Hva skjedde på klimamøtet i Bonn?

17.06.2014

Fraværet av stor konflikt eller prosedyrekrangler gjør at klimaforhandlingsmøtet i Bonn kanskje kan betegnes som en suksess. Men det er vanskelig å overskue hvordan veien videre skal føre til en ny global klimaavtale i Paris om 18 måneder.