Klima

Sammen kan vi løse klimakrise – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Den påvirker hele verden og også oss her i Norge.

I 2019 har titusenavis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned streikende ungdoms krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av den globale klimadugnaden.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Kommunevalget 2019 må bli et klimavalg - bli med på Klimabrølet

Naturvernforbundet jobber i Klimavalgalliansen for å sette klima og miljø på dagsorden i kommunevalget.

Fra 30. august til 1. september skal folk samles over hele landet for en aksjonshelg for klima i valget. På fredag 30. august blir det nye klimastreik og Klimabrølet i Oslo - en enorm markering for klima. Les mer her.

Klimasøksmål - folket sier nei til mer olje og gass

Naturvernforbundet har meldt seg inn som partshjelp i klimasøksmålet mot staten. Norsk olje og gass koker kloden og vi bør ikke lete etter mer. Les mer her.

Foto Harald Pettersen  Statoil
Ny klimamelding lansert

Ingen nye klimatiltak fra regjeringen

06.02.2015

Dagens klimamelding inneholder ikke ett eneste nytt tiltak for å kutte utslippene av klimagasser. - Vi frykter at klimapolitikken er satt på vent inntil forhandlingene med EU er ferdige i 2016, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Mms_img164505704
Nye klimamål fra regjeringen

Kan ikke utsette nasjonale klimakutt

04.02.2015

Regjeringens nye klimamål skaper stor usikkerhet om hva Norge skal gjøre for å kutte egne utslipp i årene framover. – Det er utrolig at dette er ståa i 2015. Vi kan ikke sparke ballen over til EU og vente med å ta ansvar for egne klimautslipp, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.

Lars Halbrekken bredde lofoten

- Ikke gi konsesjon til klimakatastrofe!

16.01.2015

Regjeringen må ikke åpne nye olje- og gassfelter for oljeleting, advarer representanter for fagbevegelsen, kirka, og miljøbevegelsen. Nå står de sammen for en grønn omlegging. – Vi må ikke gi konsesjon til klimakatastrofe, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Klimaiisd
Pressemelding fra Naturvernforbundet, søndag 14. desember

Museskritt i Lima bidrar ikke til store utslippskutt

15.12.2014

Søndag morgen norsk tid ble ministrene på klimatoppmøtet i Lima enige, mer enn et døgn på overtid. Enigheten bringer imidlertid ikke forhandlingene mye nærmere en ambisiøs og rettferdig klimaavtale i 2015.

Image(1)

Lite hastverk etter halvgått løp i Lima

07.12.2014

Internasjonal klimapolitikk har vært i bevegelse de siste månedene. Men etter halvgått løp på klimatoppmøtet i Lima er det lite som tyder på hastverk blant forhandlerne i FNs klimakonvensjon. Miljøministrene ankommer til uka, og får en formidabel jobb med å sette forhandlingene på en kurs mot en ny global klimaavtale i 2015.

Voss
FNs klimapanel med ny rapport:

– Ingen plass til nye oljeeventyr

03.11.2014

FNs klimapanel la i dag fram oppsummeringen av sin femte hovedrapport. Budskapet er tydelig: Norge må sette kurs mot et nullutslippssamfunn de neste tiårene. – Det er ikke plass til noen nye oljeeventyr, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.