Klima

Sammen kan vi løse klimakrise – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Den påvirker hele verden og også oss her i Norge.

I 2019 har titusenavis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned streikende ungdoms krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av den globale klimadugnaden.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Kommunevalget 2019 må bli et klimavalg - bli med på Klimabrølet

Naturvernforbundet jobber i Klimavalgalliansen for å sette klima og miljø på dagsorden i kommunevalget.

Fra 30. august til 1. september skal folk samles over hele landet for en aksjonshelg for klima i valget. På fredag 30. august blir det nye klimastreik og Klimabrølet i Oslo - en enorm markering for klima. Les mer her.

Klimasøksmål - folket sier nei til mer olje og gass

Naturvernforbundet har meldt seg inn som partshjelp i klimasøksmålet mot staten. Norsk olje og gass koker kloden og vi bør ikke lete etter mer. Les mer her.

Climate-Summit_English_RGB-1024x582

Hva skjer på klimatoppmøtet i New York?

18.09.2014

23. september samler Ban Ki-moon over 100 statsledere i New York for å få på bordet nye klimatiltak og initiativer. Toppmøtet er ikke et forhandlingsmøte, men representerer begynnelsen på langspurten fram mot Paris-toppmøtet i desember 2015. Naturvernforbundet forventer at Norge bruker denne muligheten sammen andre rike land til å forplikte seg til større utslippskutt og at de kommer med penger til klimatiltak i fattigere land.

Grønne jobber

Brems norsk oljeutvinning – 100 000 klimajobber nå!

15.09.2014

I dag lanserte en bred allianse av fagbevegelse, miljøbevegelse og kirke kampanjen «Brems norsk oljeutvinning – 100 000 klimajobber nå!». Kampanjen er en direkte oppfordring til regjeringen og hele det politiske miljøet om å sette i gang en politisk styrt omstilling til et miljøvennlig og bærekraftig samfunn.

Energismartbilde
Statsbudsjettet 2015

Forventer skikkelig ENØK-satsing

28.08.2014

Regjeringen har varslet at det i 2015 innføres skattefradrag for ENØK-tiltak. Naturvernforbundet har sammen med andre miljøorganisasjoner og byggenæringen sendt brev til statsminister Erna Solberg med store forventninger til ordningen.

DSC_5209_peru_cf

Hva skjedde på klimamøtet i Bonn?

17.06.2014

Fraværet av stor konflikt eller prosedyrekrangler gjør at klimaforhandlingsmøtet i Bonn kanskje kan betegnes som en suksess. Men det er vanskelig å overskue hvordan veien videre skal føre til en ny global klimaavtale i Paris om 18 måneder.

Bonn juni 2014 foto IISD

Alt skal vekk innen 2050?

10.06.2014

Forhandlingene om en ny internasjonal klimaavtale går sakte men sikkert framover. I lys av ny kunnskap fra FNs klimapanel har diskusjonen nå begynt blant klimaforhandlerne om et langsiktig mål for utslippskutt fram mot 2050. Hvor store klimagassutslipp har verden råd til å ha ved midten av dette århundret, om noen?

978x

Samling i Bonn?

02.06.2014

500 dager gjenstår til klimatoppmøtet i Paris skal vedta en ny, internasjonal klimaavtale. Per nå finnes ikke en eneste side tekstutkast. Når klimaforhandlerne møtes i Bonn 4.-15. juni må de skifte gir i forhandlingene.

Publikum folkefest 2

– Økende klimaengasjement

20.05.2014

Klimabarometeret som ble presentert i dag, viser en klar økning i klimaengasjementet i befolkningen. – Vi ser et økende klimaengasjement, noe vi i Naturvernforbundet også opplever gjennom medlemsvekst, sier Lars Haltbrekken leder i Naturvernforbundet.