Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.08.2020

Vendepunkt

Sterk oljemotstand på klimademonstrasjon

09.09.2016 | Sist oppdatert: 09.09.2016

Flere hundre mennesker demonstrerte for et vendepunkt i klimapolitikken. Gleden var stor da regjeringen annonserte at de har snudd og ikke kommer til å åpne Lofoten og Mørekysten for oljeboring likevel.

_OG27509(1)

- Økte klimamål innen 2018

07.06.2016 | Sist oppdatert: 08.06.2016

Energi- og miljøkomiteen leverte i dag sin innstilling til ratifisering av Paris-avtalen. Innstillingen legger flere viktige føringer for Norges videre klimainnsats.

12620940_10153903159574507_698334964_o
Fagforbund, miljøbevegelse, trossamfunn, forskere, jordbrukere

Demonstrerte for et vendepunkt i klimapolitikken

21.01.2016 | Sist oppdatert: 21.01.2016

En bred allianse av trossamfunn, miljøbevegelse og fagbevegelse demonstrerte i dag foran Stortinget for et vendepunkt i klimapolitikken.

FOE COP15 demo3
Kronikk: Etter Paris – hvordan kutte utslipp så det monner?

Innfør en stigende karbonavgift og del den ut til folket!

04.01.2016 | Sist oppdatert: 04.01.2016

Er det overhodet mulig å fase ut fossilt brensel raskt nok til å unngå katastrofe? Klimaavtalen fra Paris kan bli en milepæl i kampen mot klimaendringene, dersom alle land legger seg i selene for å kutte utslippene raskt.

NU Arctic oil

- En ny kurs for verden og Norge

12.12.2015 | Sist oppdatert: 24.02.2016

Det ble i dag lagt frem nok et utkast til ny klimaavtale i Paris. – Dersom denne avtalen blir vedtatt sender den et svært sterkt signal til Norge og andre land om å gjøre langt mer for å bygge en fremtid uten utslipp, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Kake til Sundtoft

Norge vil redde regnskogen fram til 2030

11.12.2015 | Sist oppdatert: 24.02.2016

Den norske regnskogsatsinga forlenges med ti nye år, fra 2020 til 2030. Det offentliggjorde klima- og miljøminister Tine Sundtoft under en pressekonferanse i Paris i dag. Regnskogfondet og Naturvernforbundet roser Norge for bidraget.