Oljefri

Klima

Vi kan unngå farlig global oppvarming – hvis vi handler nå!

Naturvernforbundet ser for oss en miljøvennlig framtid hvor vi lever av ren, fornybar energi, og i varme, effektive smarthus. Hvor vi har sterke lokale samfunn med de viktigste tjenestene rett i nærheten. Hvor det er lett å reise miljøvennlig. Hvor verdifull natur tas vare på for framtida.

Våre medlemmers engasjement drives både av ønske om å leve miljøvennlige liv, men også om å unngå en klimakrise. Vi merker allerede konsekvensene her hjemme i Norge – flom, miljøskader, dårligere skiføre. Disse konsekvensene rammer verdens fattigste og minst ansvarlige hardest.

Hvis vi handler nå kan vi sikre oss mot disse effektene, og tar samtidig vår rettferdige del av det globale ansvaret. Teknologien finnes – nå trenger vi handling.

Her kan du lære mer om hva klimaendringer er, og hva du kan gjøre for å løse klimakrisen.

Klimaforhandlingene i Katowice (COP24) – desember 2018

Nå er årets klimatoppmøte i gang i Katowice, Polen. Alle oppdateringer finner du her.

Tørr bekk med Maren

Vi må spare på vannet!

23.07.2018

Naturvernforbundet oppfordrer nå folk til å redusere vannforbruket. Grunnvannsnivået har aldri vært så lavt siden målingene startet, melder NVE, og prognosen for siste uka i juli viser at i størstedelen av Norge er nivået nå på rødt, som betyr at grunnvannsnivået er svært lavt. - Vi oppfordrer folk til dugnad for å spare på vannet, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.

154856505_6a99837a68_o

Norges klimapolitikk fører til økte utslipp

08.05.2018

Ferske tall viser at klimagassutslippene fra de norske virksomhetene i EUs klimakvotesystem økte fra 2016 til 2017. - Det er helt bak mål at utslippene fortsetter å øke fra flere sektorer, i ei tid de burde gått ned, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Regjeringen gravlegger Norges klimamål

30.04.2018

- Dette er den regjeringen som skal oppfylle Norges klimamål om å redusere utslippene med 30 prosent innen 2020. Med denne klimameldingen gravlegges målet for godt. At miljøpartiene Venstre og KrF kan være med på det er for meg en gåte, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Facebook bilde BTF 2018

Broen til framtiden 2018

05.03.2018

Fredag 9. mars tar folkets klimakonferanse debatten om en rettferdig omstilling fra olje. Følg livestrømmen her.

0094173 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil

Norge er en klimasinke

13.02.2018

Regjeringens klimamelding er til behandling på Stortinget. Naturvernforbundet etterlyser innsats som sørger for at utslippene reduseres i Norge.

Erna må vise klimalederskap i Paris

12.12.2017

Tirsdag 12. desember deltar statsminister Erna Solberg på klimamøtet One Planet Summit i Paris. Her bør Solberg signalisere at Norge skal trappe opp sin innsats for finansiering av klimatiltak og klimatilpasning.