Oljefri

Tonje Frigstad, datteren Ingeborg og resten av familien er glade for at de kan holde varmen uten å fyre med olje.

Klima

Hvordan ser framtiden ut? Et umulig spørsmål. Den som lever får se. Men hvis du selv får velge, hvordan ser framtiden ut da? Heller ingen enkelt øvelse. I Naturvernforbundet ser vi for oss en miljøvennlig framtid.

I den miljøvennlige framtiden har vi løst klimaproblemet. Vi lever i smarte hjem som bruker langt mindre energi. Det er bra for miljøet og for lommeboken. Bilen trenger ikke bensin, men kjører på miljøvennlig drivstoff. Eller kanskje du ikke trenger kjøre i det hele tatt siden du bor i nærheten av jobben, matbutikken, bussen og toget.

Vårt engasjement drives både av ønske om å leve miljøvenlige liv. Men også av ønsket om å unngå konsekvensene av ikke å løse klimakrisen. Klimaendringene er alvorlige, urettferdige og allerede i gang. Derfor haster det må å komme oss bort fra olje, kull og gass og over til de miljøvennlige alternativene.

Silje-stort2(1)

Honnør til Venstre og KrF

29.11.2016

Både Venstre og KrF bryter forhandlingene med regjeringen om statsbudsjettet. – Partiene skal ha honnør for å stå opp for klimaet og framtidige generasjoner, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet

Statsbudsjettet 2017

Gode miljøgrep fra Venstre

01.11.2016

– Venstres alternative budsjett inneholder mange gode grep for natur og miljø. Økte miljøavgifter og mer penger til klimatiltak og naturbevaring må til, for at statsbudsjettet skal få et grønt preg, påpeker Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Vendepunkt

Sterk oljemotstand på klimademonstrasjon

09.09.2016

Flere hundre mennesker demonstrerte for et vendepunkt i klimapolitikken. Gleden var stor da regjeringen annonserte at de har snudd og ikke kommer til å åpne Lofoten og Mørekysten for oljeboring likevel.

_OG27509(1)

- Økte klimamål innen 2018

07.06.2016

Energi- og miljøkomiteen leverte i dag sin innstilling til ratifisering av Paris-avtalen. Innstillingen legger flere viktige føringer for Norges videre klimainnsats.

FOE COP15 demo3
Kronikk: Etter Paris – hvordan kutte utslipp så det monner?

Innfør en stigende karbonavgift og del den ut til folket!

04.01.2016

Er det overhodet mulig å fase ut fossilt brensel raskt nok til å unngå katastrofe? Klimaavtalen fra Paris kan bli en milepæl i kampen mot klimaendringene, dersom alle land legger seg i selene for å kutte utslippene raskt.