Klima

Sammen kan vi løse klimakrise – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Den påvirker hele verden og også oss her i Norge.

I 2019 har titusenavis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned streikende ungdoms krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av den globale klimadugnaden.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Aktuelle saker:

#Klimavalg2019 - Klimavalgalliansens aksjonshelg, klimastreik og Klimabrølet

Naturvernforbundet jobber i Klimavalgalliansen for å sette klima og miljø på dagsorden i kommunevalget.

Fra 30. august til 1. september skal folk samles over hele landet for en aksjonshelg for klima i valget. På fredag 30. august blir det nye klimastreik og Klimabrølet i Oslo - en enorm markering for klima. Les mer her.

Klimasøksmål - folket sier nei til mer olje og gass

Naturvernforbundet har meldt seg inn som partshjelp i klimasøksmålet mot staten. Norsk olje og gass koker kloden og vi bør ikke lete etter mer. Les mer her.

IStock-157313230 foto milehightraveler Istockphoto

- KrF må ta ansvar for klima og miljø

08.01.2019

Regjeringen må sørge for klimatiltak som er sterke nok til at Norge tar sin del av ansvaret for å begrense oppvarmingen til 1,5 grader. Det krever at Kristelig Folkeparti tar ansvar for klima og miljø i de pågående forhandlingene.

DuYUtGRX4AE579K

- Norge må handle etter uferdig og urettferdig klimatoppmøte

15.12.2018

Årets klimatoppmøte i Polen avsluttes etter overtid uten klare nok føringer for at land skal øke sine klimamål innen 2020, og med et nytt regelverk for Parisavtalen som er uferdig og urettferdig overfor de med størst skader fra og minst ansvar for klimaendringer.

Dty0lYlWoAEjocj

Med tog til klimatoppmøtet

10.12.2018

Naturvernforbundets klimakonsulent Aled Dilwyn Fisher holder seg på bakken når han reiser til FNs klimatoppmøte i Katowice i Polen. Med en raskere og hyppigere forbindelse fra Oslo til kontinentet ville flere ha valgt det samme, tror Fisher.

IStock-946331238 foto ricochet64 Istockphoto

Viktig klimatoppmøte i Katowice

03.12.2018

– Hvis verdens land ikke lykkes i Katowice, blir det det vanskelig å gjennomføre Parisavtalen, som et vårt viktigste våpen i kampen mot klimaendringene, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet. Hun ber Regjeringen om å øke Norges egne utslippsmål under klimatoppmøtet.

3K1A5390
Langlesning:

Oppskrift på en klimaavtale

23.11.2018

Søndag 2. desember starter det 24. klimatoppmøtet i Katowice i Polen, og det forventes at verden skal bli enige om regelboka for hvordan Parisavtalen fra 2015 skal forstås, etterleves og gjennomføres. Veien hit har vært lang og tornefull, fra forståelsen om alvorligheten av menneskeskapte klimaendringer på 1970- og 80-tallet, via Rio-konvensjonene i 1992, utallige klimatoppmøter med høye topper og dype daler og frem til dagens avtaleverk. Les kortversjonen av historien om 28 år med klimaforhandlinger her!

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil

Norge og klima: Halvgod når vi gidder

01.11.2018

«Det aller viktigste for klimaet er at flere land gjør som oss», skriver Bengt Eidem i en kronikk på NRK Ytring, hvor han og sammenligner Norge med Marit Bjørgen i skisporet. Hans panegyriske skryt av Norge som spydspiss i verdens klimaarbeid kommer i et litt snodig lys, når vi vet at Norge øker sine utslipp, som et av få europeiske land. Realiteten er at vi er litt mer som Petter Northug anno 2018: Halvgod når vi gidder, men minst like ofte halser vi langt bak.