Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.08.2020

ForUM-delebilde-3-1
Sivilt samfunn sender krav til Erna Solberg

Norge må ta sitt rettferdige ansvar for klimakrisa!

07.12.2020 | Sist oppdatert: 10.12.2020

12. desember fyller Parisavtalen fem år, og igjen ber FN landene om å heve sine ambisjoner for å gi verden en mulighet til å nå 1,5-gradersmålet. 14 norske organisasjoner i Forum for Utvikling og Miljø (ForUM), inkludert Naturvernforbundet, har skrevet et brev til Erna Solberg med to krav til Norge. Vi krever at Norge: 1) Gir 65 milliarder kroner til klimatiltak som støtter fattige land i å håndtere klimaendringene; og 2) Setter i gang en rettferdig omstilling vekk fra olje- og gassproduksjon.

Garzweiler Uwe Flickr

Stort gap mellom fossil energiproduksjon og klimamål

03.12.2020 | Sist oppdatert: 03.12.2020

I 2030 skal vi ha halvert klimagassutslippene. Da må vår bruk av fossile energikilder reduseres kraftig. Men en ny rapport viser at myndighetene planlegger for en økning, ikke en reduksjon, i produksjonen.

Twitter - Lysmarkering 2021
Klima i Høyesterett

Tre generasjoner tenner lys for Klimasøksmålet

03.11.2020 | Sist oppdatert: 03.11.2020

Tusenvis skal markere sin støtte til klimasøksmålets siste runde i Høyesterett med lysmarkeringer tirsdag 3. november, kvelden før klimasøksmålet skal opp i Høyesterett. Målet med markeringen er å skape oppmerksomhet om at oljeboring i Arktis er i strid med Grunnloven. Staten er saksøkt for brudd på miljøparagrafen, og den 4. november starter søksmålet i Høyesterett.

Repair and maintenance3
Innspill til Statsbudsjettet 2020

- Klima- og miljøbistand er avgjørende for verdens koronarespons

20.10.2020 | Sist oppdatert: 20.10.2020

Naturvernforbundet har gitt innspill til Statsbudsjettet 2021 i Stortingets utrenriks- og forsvarskomiteen, hvor vi har lagt vekt på nøkkelrollen til klima- og miljøbistand, særlig fornybar energi, i Norges og verdens respons til koronapandemien.

GP0STU5UJ_PressMedia
Nå er dato satt:

Klimasøksmål til Høyesterett blir 4.november!

09.06.2020 | Sist oppdatert: 09.06.2020

Høyesterett skal behandle klimasøksmålet 4. november i år. Miljøorganisasjonene ser frem til at folkets rett til en levelig fremtid endelig skal behandles av landets øverste domstol.