Oljefri

Klima

Vi kan unngå farlig global oppvarming – hvis vi handler nå!

Klimaproblemet er vår tids største utfordring. Økt konsentrasjon av klimagasser i atmosfæren gjør at kloden varmes opp. For å begrense oppvarmingen må utslipp fra fossile energikilder stanses. Dagens utslipp vil ha klimaeffekt i hundreår fremover, og ytterligere utslipp vil øke problemet.

Vi må gå i en retning der vi lever av ren, fornybar energi, og i varme, effektive smarthus. Hvor vi har sterke lokale samfunn med de viktigste tjenestene rett i nærheten. Hvor det er lett å reise miljøvennlig. Hvor verdifull natur tas vare på for framtida.

Våre medlemmers engasjement drives både av ønske om å leve miljøvennlige liv, men også om å unngå en klimakrise. Vi merker allerede konsekvensene her hjemme i Norge – flom, tørke, stormer, ustabilt skiføre. Drikkevannet blir dårligere, tregrensen flytter seg oppover dalsidene, arter flytter seg nordover, nedbørsmengdene øker og isbreene trekker seg tilbake. Våte områder blir våtere, tørre områder blir tørrere, og overraskende værfenomener inntreffer hyppigere. På Svalbard tiner permafrosten, og jorda blir mer ustabil. Hus sprekker, og jordras skjer oftere. Tørkesommeren 2018 ga oss 800 skogbranner, bare i Norge. Hver for seg er ikke disse tingene nødvendigvis et tegn på klimaendringer. Men når alt dette inntreffer samtidig, er det en klar pekepinn på at klimaendringene allerede er her. Dette er ikke bare et problem for fremtiden, men noe som påvirker oss her og nå.

Norge er imidlertid ett av de landene i verden som er best rustet til å møte klimaendringene, selv om vi også vil merke problemene. Verdens fattigste, som har sett aller minst til de godene som klimagassutslippene har gitt oss, blir rammet hardest.

Hvis vi handler nå kan vi begrense disse effektene, og samtidig ta vår rettferdige del av det globale ansvaret. Teknologien finnes – nå trenger vi handling.

Her kan du lære mer om hva klimaendringer er, og hva du kan gjøre for å løse klimakrisen.

Stadion

Våre forventninger til Warszawa-toppmøtet

08.11.2013

Bare to klimatoppmøter gjenstår før verdens land skal enes om en ny, global klimaavtale i Paris i 2015. For at dette skal kunne lykkes, må vesentlige framskritt gjøres på COP 19 i Warszawa.

Ernazero-001
Zerokonferansen

For svake klimaløfter fra Solberg

05.11.2013

Statsminister Erna Solberg viste ingen vilje til å la en stor andel av de norske olje og gassressursene ligge på dagens Zero-konferanse, på tross av krystallklare råd fra de andre foredragsholderne. – Altfor svakt, mener Naturvernforbundet.

Overrekkelse
Ny klimarapport

Over 100 organisasjoner krever ny klimapolitikk

27.09.2013

Over 100 organisasjoner leverte i dag et felles opprop om klimahandling til den nye regjeringen. - Vi håper de borgerlige viser vilje til klimahandling, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Ipcc
Ny rapport fra fra Fns klimapanel

- Et kraftig klima-varsko til Erna

27.09.2013

FNs klimapanel har i dag lansert sin femte rapport. – Vi har aldri hatt sikrere bevis for at klimagassutslippene må kuttes raskt. Ny kurs i klimapolitikken må bli Erna Solbergs hovedoppgave de neste fire årene, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

– Forventer en tøffere klimapolitikk

10.09.2013

Norge trenger en langt tøffere klimapolitikk. Før valget var de borgerlige partiene skjønt enige om at de rødgrønne ikke har gjort nok for å redusere de norske klimautslippene.

Klima2
Fossilsløseri på lånt tid

Stadig strammere karbonbudsjett

04.09.2013

Jo lenger vi somler med klimakutt, jo mer drastiske endringer må til, slår FNs klimapanel fast. Venter vi med utslippskutt til 2025 må de årlige kuttene være på hele 90 prosent.

Utslipp
Klimaforskere:

Enda sikrere på klimaendringene

21.08.2013

Lekkasjer fra den neste klimarapporten fra FN viser at forskerne er enda mer sikre på at klimaendringer er menneskeskapt, og anbefaler radikale utslippskutt. - Dette viser at klimaet er det viktigste spørsmålet før valget, uttaler Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet