Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.08.2020

Trump matt a johnson flickr
Trump som president:

Hva nå med klima- og miljøpolitikken?

09.11.2016 | Sist oppdatert: 09.11.2016

Valget av Donald Trump som president skaper stor usikkerhet om klima- og miljøpolitikken, både i USA og i det internasjonale miljøsamarbeidet.

Statsbudsjettet 2017

Gode miljøgrep fra Venstre

01.11.2016 | Sist oppdatert: 01.11.2016

– Venstres alternative budsjett inneholder mange gode grep for natur og miljø. Økte miljøavgifter og mer penger til klimatiltak og naturbevaring må til, for at statsbudsjettet skal få et grønt preg, påpeker Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Vendepunkt

Sterk oljemotstand på klimademonstrasjon

09.09.2016 | Sist oppdatert: 09.09.2016

Flere hundre mennesker demonstrerte for et vendepunkt i klimapolitikken. Gleden var stor da regjeringen annonserte at de har snudd og ikke kommer til å åpne Lofoten og Mørekysten for oljeboring likevel.

_OG27509(1)

- Økte klimamål innen 2018

07.06.2016 | Sist oppdatert: 08.06.2016

Energi- og miljøkomiteen leverte i dag sin innstilling til ratifisering av Paris-avtalen. Innstillingen legger flere viktige føringer for Norges videre klimainnsats.

12620940_10153903159574507_698334964_o
Fagforbund, miljøbevegelse, trossamfunn, forskere, jordbrukere

Demonstrerte for et vendepunkt i klimapolitikken

21.01.2016 | Sist oppdatert: 21.01.2016

En bred allianse av trossamfunn, miljøbevegelse og fagbevegelse demonstrerte i dag foran Stortinget for et vendepunkt i klimapolitikken.

FOE COP15 demo3
Kronikk: Etter Paris – hvordan kutte utslipp så det monner?

Innfør en stigende karbonavgift og del den ut til folket!

04.01.2016 | Sist oppdatert: 04.01.2016

Er det overhodet mulig å fase ut fossilt brensel raskt nok til å unngå katastrofe? Klimaavtalen fra Paris kan bli en milepæl i kampen mot klimaendringene, dersom alle land legger seg i selene for å kutte utslippene raskt.