Klima

Sammen kan vi løse klimakrise – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden og også oss her i Norge.

I 2019 har titusenavis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned streikende ungdoms krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av den globale klimadugnaden.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Aktuelle saker:

Klimasøksmål - folket sier nei til mer olje og gass

Naturvernforbundet har meldt seg inn som partshjelp i klimasøksmålet mot staten. Norsk olje og gass koker kloden og vi bør ikke lete etter mer. Les mer her.

Energismartbilde
Statsbudsjettet 2015

Forventer skikkelig ENØK-satsing

28.08.2014

Regjeringen har varslet at det i 2015 innføres skattefradrag for ENØK-tiltak. Naturvernforbundet har sammen med andre miljøorganisasjoner og byggenæringen sendt brev til statsminister Erna Solberg med store forventninger til ordningen.

DSC_5209_peru_cf

Hva skjedde på klimamøtet i Bonn?

17.06.2014

Fraværet av stor konflikt eller prosedyrekrangler gjør at klimaforhandlingsmøtet i Bonn kanskje kan betegnes som en suksess. Men det er vanskelig å overskue hvordan veien videre skal føre til en ny global klimaavtale i Paris om 18 måneder.

Bonn juni 2014 foto IISD

Alt skal vekk innen 2050?

10.06.2014

Forhandlingene om en ny internasjonal klimaavtale går sakte men sikkert framover. I lys av ny kunnskap fra FNs klimapanel har diskusjonen nå begynt blant klimaforhandlerne om et langsiktig mål for utslippskutt fram mot 2050. Hvor store klimagassutslipp har verden råd til å ha ved midten av dette århundret, om noen?

978x

Samling i Bonn?

02.06.2014

500 dager gjenstår til klimatoppmøtet i Paris skal vedta en ny, internasjonal klimaavtale. Per nå finnes ikke en eneste side tekstutkast. Når klimaforhandlerne møtes i Bonn 4.-15. juni må de skifte gir i forhandlingene.

Publikum folkefest 2

– Økende klimaengasjement

20.05.2014

Klimabarometeret som ble presentert i dag, viser en klar økning i klimaengasjementet i befolkningen. – Vi ser et økende klimaengasjement, noe vi i Naturvernforbundet også opplever gjennom medlemsvekst, sier Lars Haltbrekken leder i Naturvernforbundet.

Lars Doha
Karbonbudsjett i ubalanse

-Varsko fra klimapanelet til Olje-Norge

13.04.2014

FNs klimapanel presenterte i dag tredje del av sin hovedrapport, om tiltak for å stoppe klimaendringene. Klimapanelet sier store utslippskutt trengs fram mot 2050. - Å åpne nye oljefelt nå er å gamble på at klimadugnaden mislykkes, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

3adp_1881

Hva skjedde på klimaforhandlingsmøtet i Bonn?

17.03.2014

Begynnelsen av det som blir et hektisk år med klimaforhandlinger ble ikke preget av hastverk. Klimaforhandlingsmøtet i Bonn 10.-14. mars ble likevel enige om å komme seg videre fra seminarstadiet og over til mer reelle forhandlinger.