Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Aktuelle saker

Klimatoppmøte 2019 i Madrid

Naturvernforbundet følger årets klimaforhandlinger i Madrid for å holde Norge til sitt globale klimaansvar. Les mer her!

Artikkelen ble sist oppdatert: 27.11.2019

Image(1)

Lite hastverk etter halvgått løp i Lima

07.12.2014 | Sist oppdatert: 08.12.2014

Internasjonal klimapolitikk har vært i bevegelse de siste månedene. Men etter halvgått løp på klimatoppmøtet i Lima er det lite som tyder på hastverk blant forhandlerne i FNs klimakonvensjon. Miljøministrene ankommer til uka, og får en formidabel jobb med å sette forhandlingene på en kurs mot en ny global klimaavtale i 2015.

Voss
FNs klimapanel med ny rapport:

– Ingen plass til nye oljeeventyr

03.11.2014 | Sist oppdatert: 03.11.2014

FNs klimapanel la i dag fram oppsummeringen av sin femte hovedrapport. Budskapet er tydelig: Norge må sette kurs mot et nullutslippssamfunn de neste tiårene. – Det er ikke plass til noen nye oljeeventyr, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Climate-Summit_English_RGB-1024x582

Hva skjer på klimatoppmøtet i New York?

18.09.2014 | Sist oppdatert: 22.09.2014

23. september samler Ban Ki-moon over 100 statsledere i New York for å få på bordet nye klimatiltak og initiativer. Toppmøtet er ikke et forhandlingsmøte, men representerer begynnelsen på langspurten fram mot Paris-toppmøtet i desember 2015. Naturvernforbundet forventer at Norge bruker denne muligheten sammen andre rike land til å forplikte seg til større utslippskutt og at de kommer med penger til klimatiltak i fattigere land.

Grønne jobber

Brems norsk oljeutvinning – 100 000 klimajobber nå!

15.09.2014 | Sist oppdatert: 19.09.2014

I dag lanserte en bred allianse av fagbevegelse, miljøbevegelse og kirke kampanjen «Brems norsk oljeutvinning – 100 000 klimajobber nå!». Kampanjen er en direkte oppfordring til regjeringen og hele det politiske miljøet om å sette i gang en politisk styrt omstilling til et miljøvennlig og bærekraftig samfunn.

Energismartbilde
Statsbudsjettet 2015

Forventer skikkelig ENØK-satsing

28.08.2014 | Sist oppdatert: 29.10.2014

Regjeringen har varslet at det i 2015 innføres skattefradrag for ENØK-tiltak. Naturvernforbundet har sammen med andre miljøorganisasjoner og byggenæringen sendt brev til statsminister Erna Solberg med store forventninger til ordningen.

DSC_5209_peru_cf

Hva skjedde på klimamøtet i Bonn?

17.06.2014 | Sist oppdatert: 24.06.2014

Fraværet av stor konflikt eller prosedyrekrangler gjør at klimaforhandlingsmøtet i Bonn kanskje kan betegnes som en suksess. Men det er vanskelig å overskue hvordan veien videre skal føre til en ny global klimaavtale i Paris om 18 måneder.