Arrangerer lysmarkering for miljø mandag 4. november

Pressemelding fra Naturvernforbundet:

Mandag 4. november arrangerer Naturvernforbundet, (xxx) og (xx) lysmarkering hvor de krever retten til et levelig miljø.

– Alle har rett til et miljø uten farlige klimaendringer som truer selve livsgrunnlaget vårt. Men midt i klimakrisa vil regjeringen lete etter mer olje, lengre nord enn noensinne før, i de aller mest sårbare områdene i Arktis. Derfor arrangerer vi nå en lysmarkering hvor alle kan være med og si fra til politikerne at dette ikke er greit, sier initiativtaker (fyll ut navn og tittel)

Lysmarkeringen vil foregå på (fyll ut tid og sted).

– Det vil bli appell fra (xxx) og konsert fra (xx). Klokken 1814 tenner vi lysene over hele landet for å rette søkelyset på grunnlovens miljøparagraf 112 som gir oss retten til et levelig miljø, uttaler (fyll ut navn og tittel)

Dagen etter lysmarkeringen starter ankesaken i klimasøksmålet Arktis, hvor Naturvernforbundet, Natur og Ungdom, Greenpeace og Besteforeldrenes klimaaksjon saksøker staten for oljeboring i Arktis.  Miljøorganisasjonene mener oljeboringen i Arktis er et brudd med miljøparagraf 112 i grunnloven som sier at enhver har rett til et levelig miljø.

– Det finnes ikke noe som er bedre og grundigere vitenskapelig dokumentert enn menneskeskapte klimaendringer og hvor alvorlig konsekvensene vil bli dersom vi ikke greier å kutte utslippene våre raskt. Dessverre virker det ikke som at politikerne legger vitenskapen til grunn for sine beslutninger. Vi vet at mesteparten av verdens gjenværende ressurser av kull, olje og gass må forbli under bakken. Likevel velger regjeringen å lyse ut nye områder til oljeindustrien i de mest sårbare områdene i Arktis. Nå står vi sammen og krever at politikerne skal ta framtiden vår på alvor.

For mer informasjon,
ta kontakt med:

(fyll ut navn, epost og telefonnummer)