Endelig enige om nye klimaforhandlinger

Etter to uker med vanskelige møter i Bonn, Tyskland, ble det i dag enighet om hvordan forhandlingene om en ny internasjonal klimaavtale skal organiseres. Den norske toppdiplomaten Harald Dovland ble valgt til å lede den vanskelige veien fram mot den nye klimaavtalen som etter planen skal være ferdig i 2015. Naturvernforbundet ønsker ham lykke til i arbeidet med en avtale som kutter klimagassutslippene kraftig og fordeler klimaansvaret på en rettferdig måte.

Under klimatoppmøtet i Durban i desember ble det vedtatt å sette i gang en ny runde med forhandlinger for å komme fram til en ny internasjonal klimaavtale innen 2015. Denne avtalen skal sørge for kutt i verdens klimagassutslipp i perioden etter 2020. Forhandlingsmøtet som har pågått i Bonn siden 14. mai markerte starten på denne nye forhandlingsprosessen, men møtet har vært preget av sterk uenighet om hvordan arbeidet med den nye avtalen skal organiseres.

Under avslutningen av møtet i Bonn i dag ble de to vanskeligste stridsspørsmålene endelig løst: Det ble vedtatt en dagsorden som bestemmer hvordan arbeidet med den nye avtalen skal organiseres, og det ble valgt to forhandlingsledere som får ansvaret for å drive arbeidet videre framover. Det første året skal forhandlingene ledes av Norges tidligere sjefsforhandler Harald Dovland, og Indias representant Jayant M. Mauskar.

– Harald Dovland får en viktig, men vanskelig oppgave. Han må bidra til at en ny klimaavtale både sikrer store nok utslippsreduksjoner til at vi unngår farlige klimaendringer, og at ansvaret for disse reduksjonene fordeles på en rettferdig måte, sier Naturvernforbundets klimarådgiver Ola Skaalvik Elvevold. Han har fulgt de siste ukenes forhandlinger i Bonn tett.

– Det er ikke overraskende at de nye forhandlingene har fått en trang fødsel her i Bonn, fortsetter Elvevold:

– Hvordan klimaansvaret skal fordeles mellom rike og fattige land har vært et vanskelig spørsmål i mange år, og blir ikke bedre av at de rike landene så langt har vist svært liten vilje til å forplikte seg til nødvendige utslippskutt. Det er fullt mulig å bli enige om en sterk og rettferdig klimaavtale innen 2015, men da trengs det langt større vilje til å kutte utslipp i de rike landene og mer penger til nødvendige klimatiltak i utviklingsland, mener han.