Bangkok oktober 2009

I Bangkok fra 28. september til 9. oktober fortsatte arbeidet med teksten i en ny klimaavtale til København-toppmøtet. Spørsmålet om hvor bindende en ny klimaavtale skal være kom for alvor på dagsorden, og Norge presenterte økte klimamål til applaus fra resten av verden.

Klimaforhandlinger plenum_bangkok

Hva skjedde på klimaforhandlingene i Bangkok?

12.10.2009

Klimaforhandlingene i Bangkok sluttet med en sterk advarsel fra utviklingslandene om at København-toppmøtet kan kollapse dersom rike land prøver å svekke forpliktelsene i Kyoto-avtalen. Spørsmålet om hvor bindende en ny klimaavtale skal være seiler nå opp som et av de vanskeligste temaene fram mot København. Norges økte klimamål var ett av få lyspunkter i forhandlinger som stadig blir vanskeligere.

Lars haltbrekken og Baard lahn

Applaus for regjeringens nye klimamål

08.10.2009

Norske forhandlere fikk kraftig applaus da de la fram de økte klimamålene i den nye regjeringserklæringen under klimaforhandlingene i Bangkok i dag. Naturvernforbundet er glad for at regjeringen nå øker Norges klimaambisjoner, og tror at målet om 40 prosent utslippskutt innen 2020 vil øke presset på andre land i forhandlingene om en klimaavtale i København i desember.

IEA_foto_enb_iisd

IEA: Store utslippskutt er mulig

06.10.2009

Store reduksjoner i utslippene av klimagasser er økonomisk og teknologisk mulig, og det haster å komme i gang. Det viser tall fra Det internasjonale energibyrået (IEA) som ble lagt fram i Bangkok i dag. De nye tallene viser blant annet at bruken av fossil energi, inkludert gass, vil måtte gå raskere ned enn tidligere antatt, og at finanskrisen har gjort det lettere å nå klimamålene.

Harde krav og lite handling fra USA

05.10.2009

Det blir stadig mindre sannsynlig at USA rekker å vedta en ny klimalov før København-toppmøtet. Dermed kan det bli vanskelig for landet å ta på seg bindende forpliktelser i desember. Samtidig stiller USAs forhandlere stadig tøffere krav til utviklingslandene under forhandlingene i Bangkok. Det gjør forhandlingene vanskelige.

Regnskogbrenning_foto_isa

Norge krever at svakheter i regnskog-tekst rettes opp

03.10.2009

I dag ble det lagt fram et nytt forslag til tekst i det som mange håper skal bli et eget kapittel om bevaring av regnskog i en ny klimaavtale. På viktige områder er den nye teksten dårlig nytt. Norge krevde i dagens forhandlinger at enkelte av svakhetene i forslaget rettes opp.

Apningen klimaforhandlingene i Bangkok

Vil EU drepe Kyoto-avtalen?

29.09.2009

For første gang sier EU klart ifra om at de ønsker en enkelt ny klimaavtale fra København-toppmøtet. Det kan bety at Kyoto-protokollen blir historie etter 2012. EUs uttalelser var blant de største overraskelsene de første dagene av klimaforhandlingene i Bangkok. Miljøorganisasjoner og utviklingsland er bekymret.

Bangkok-møte avgjørende for klimaavtale i København

27.09.2009

Klimaforhandlere fra hele verden møtes mandag i Bangkok for å fortsette arbeidet med teksten i en ny klimaavtale til København-toppmøtet COP 15 i desember. Forhandlingene kommer bare dager etter viktige klimasamtaler i FN i New York og G20 i Pittsburgh, der en rekke statsledere forsikret om at de ønsker å bli enige om en ny avtale. Møtet i Bangkok vil vise om de politiske festtalene følges opp av forhandlingsvilje og økte ambisjoner. De to kommende ukene kan bli avgjørende for utfallet av København-møtet.