Bonn april 2010

Fra 9. til 11. april møttes forhandlerne for første gang etter København-toppmøtet, denne gangen i Bonn, Tyskland. Det ble en vanskelig start på det nye forhandlingsåret, med mange timers overtidsforhandlinger for å bli enige om veien videre.

Forhandlere_foto_iisd
Oppsummering av klimaforhandlingene i Bonn, april 2010

Vanskelig start for nytt forhandlingsår

16.04.2010

Det krevdes forhandlinger på overtid før man fikk enighet om en plan for det videre arbeidet med en ny internasjonal klimaavtale etter COP 15 i København. For å bidra til framgang i forhandlingene skal den nye forhandlingslederen legge fram et nytt avtaleforslag før neste møte i juni.

Plenum_foto_bl

Ulikt utgangspunkt, harde fronter

10.04.2010

Halvveis i det korte forhandlingsmøtet i Bonn fra 9. til 11. april er det et hav av avstand mellom hvordan rike og fattige land ser på resultatet av København-toppmøtet. Det fører også til at det er vanskelig å bli enige om veien framover.

Delegater københavn

- Få klimaforhandlingene på rett spor etter København-fiaskoen

08.04.2010

Fredag møtes klimadiplomater fra hele verden i Bonn, Tyskland, for å gjenoppta forhandlingene om en internasjonal klimaavtale etter det skuffende København-toppmøtet i desember. Naturvernforbundet mener møtet må brukes til å få klimaforhandlingene på rett spor etter fiaskoen i København.

Plenumsbilde sal klimforhandlinger Bonn

Fra København til Cancún

26.03.2010

Det eneste alle var enige om på COP 15 i København, var å fortsette forhandlingene om en ny internasjonal klimaavtale - i hvert fall fram til neste toppmøte i Cancún, Mexico. Fra 9. til 11. april møtes forhandlerne for første gang etter København - denne gangen i Bonn, Tyskland. Da begynner krangelen om hva man skal krangle om i 2010.