Bonn april 2010

Fra 9. til 11. april møttes forhandlerne for første gang etter København-toppmøtet, denne gangen i Bonn, Tyskland. Det ble en vanskelig start på det nye forhandlingsåret, med mange timers overtidsforhandlinger for å bli enige om veien videre.

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.04.2010

Forhandlere_foto_iisd
Oppsummering av klimaforhandlingene i Bonn, april 2010

Vanskelig start for nytt forhandlingsår

16.04.2010 | Sist oppdatert: 16.04.2010

Det krevdes forhandlinger på overtid før man fikk enighet om en plan for det videre arbeidet med en ny internasjonal klimaavtale etter COP 15 i København. For å bidra til framgang i forhandlingene skal den nye forhandlingslederen legge fram et nytt avtaleforslag før neste møte i juni.

Plenum_foto_bl

Ulikt utgangspunkt, harde fronter

10.04.2010 | Sist oppdatert: 11.04.2010

Halvveis i det korte forhandlingsmøtet i Bonn fra 9. til 11. april er det et hav av avstand mellom hvordan rike og fattige land ser på resultatet av København-toppmøtet. Det fører også til at det er vanskelig å bli enige om veien framover.

Delegater københavn

- Få klimaforhandlingene på rett spor etter København-fiaskoen

08.04.2010 | Sist oppdatert: 12.04.2010

Fredag møtes klimadiplomater fra hele verden i Bonn, Tyskland, for å gjenoppta forhandlingene om en internasjonal klimaavtale etter det skuffende København-toppmøtet i desember. Naturvernforbundet mener møtet må brukes til å få klimaforhandlingene på rett spor etter fiaskoen i København.

Plenumsbilde sal klimforhandlinger Bonn

Fra København til Cancún

26.03.2010 | Sist oppdatert: 26.03.2010

Det eneste alle var enige om på COP 15 i København, var å fortsette forhandlingene om en ny internasjonal klimaavtale - i hvert fall fram til neste toppmøte i Cancún, Mexico. Fra 9. til 11. april møtes forhandlerne for første gang etter København - denne gangen i Bonn, Tyskland. Da begynner krangelen om hva man skal krangle om i 2010.