Bonn august 2009

På møtet i Bonn, Tyskland, 10.-14. august 2009, arbeidet man videre med teksten i en ny avtale. I løpet av en intens uke ble det tatt noen første skritt framover i arbeidet med teksten i en ny avtale. Men tempoet var lavt, og ambisjonsnivået enda lavere.

Oppsummering: Hva skjedde på klimaforhandlingene i Bonn?

22.08.2009

10.-14. august ble det avholdt uformelle forhandlingsmøter i Bonn, Tyskland, for å komme videre i arbeidet med en ny internasjonal klimaavtale. I løpet av en intens uke ble det tatt noen første skritt framover i arbeidet med teksten i en ny avtale. Men tempoet var lavt, og ambisjonsnivået enda lavere. Både FN og klimautsatte utviklingsland advarer nå om at en avtale på København-toppmøtet vil bli svært vanskelig.

Små øystater ber om større ambisjoner i september

14.08.2009:

En ukes uformelle forhandlinger om en ny klimaavtale ble avsluttet i Bonn i dag. Under avslutningen ba Alliansen av små øystater om at rike land må love større utslippsreduksjoner når statsledere møtes til klimasamtaler i New York i september.

Utslippsmålene senkes

13.08.2009:

Stadig flere land legger nå fram konkrete forslag til hvilke utslippsforpliktelser de er villige til å påta seg i en ny internasjonal klimaavtale. - Problemet er at målene gjennomgående er så svake at de bringer oss lenger unna de nødvendige kuttene - ikke nærmere, melder Naturvernforbundets klimarådgiver Bård Lahn fra de pågående klimaforhandlingene i Bonn.

Dårlig stemning i Stillehavet

11.08.2009:

Øystater beskylder Australia og New Zealand for å ha lurt dem med på å svekke sine klimakrav under et toppmøte for stillehavsstater nylig. Og i går lanserte New Zealand oppsiktsvekkende lave mål for utslippsreduksjoner fram til 2020. Det er dårlig stemning mellom rike New Zealand og Australia, og deres naboer i Stillehavet, små øystater som trues av stigende hav.

Uformelle forhandlinger skal bringe verden nærmere ny klimaavtale

10.08.2009:

Det nærmer seg nok en uke med klimaforhandlinger i Bonn, Tyskland. Fra 10. til 14. august arrangeres det uformelle forhandlingsmøter for å bearbeide forslaget til en ny klimaavtale slik at det skal bli mulig å komme fram til en enighet innen København-toppmøtet COP 15 i desember. Men til tross for større enighet om de overordnede målene, er avstanden fortsatt stor når det gjelder konkrete mål for utslippskutt.