Bonn juni 2010

Forhandlingsmøtet i Bonn de to første ukene i juni diskuterte for første gang siden København-toppmøtet et helhetlig nytt avtaleforslag. Den steile holdningen til land som USA, Russland og Japan skapte stor usikkerhet om hvor bindende utslippsmålene i en ny klimaavtale vil bli.

DSC_5405 lca dais
Oppsummering av klimaforhandlinger i Bonn:

Bonn-møte skapte usikkerhet om bindende klimamål

17.06.2010

Forhandlingsmøtet i Bonn, Tyskland, i begynnelsen av juni begynte med positiv stemning og konstruktive diskusjoner. Avslutningen to uker senere var derimot preget av pessimisme og harde fronter. Den steile holdningen til enkelte industriland skaper stor usikkerhet om hvor bindende utslippsmålene i en ny klimaavtale vil bli.

Bund_demo
Skuffende slutt på klimaforhandlinger i Bonn

- Dobbelt gap må tettes før Cancun

11.06.2010

En ny runde i FNs klimaforhandlinger avsluttes i Bonn, Tyskland, i dag. Selv om et nytt forslag til internasjonal klimaavtale ble lagt fram på møtets siste dag, har utsiktene til en sterk og rettferdig klimaavtale i Cancun i desember ikke blitt mye bedre. Naturvernforbundet peker på to gap som må tettes i løpet av året.

Plenum_foto_bl

Ny avtale kan få "frivillige" utslippsmål

08.06.2010

Det er stor fare for at en ny internasjonal klimaavtale ender opp fullstendig uten virkemidler for å sikre at industrilandene faktisk oppfyller de løftene de gir om reduserte klimagassutslipp. Det viser de siste dagenes forhandlinger i Bonn, Tyskland. Naturvernforbundet mener at den eneste sikkerheten vi har for at landene overholder sine forpliktelser, er å videreføre Kyotoprotokollen også etter 2012.

Ian_fry_juni2010_enb
Klimaforhandlingene i Bonn:

Uenighet om Stoltenberg-ledet klimagruppe

06.06.2010

I dag ble det offentliggjort at Jens Stoltenberg overtar lederansvaret for den rådgivende gruppa om klimafinansiering som FNs generalsekretær etablerte i februar. Håpet er at gruppa skal bidra til en ny klimaavtale i Mexico i desember. Men forhandlingene som pågår i Bonn viser at gruppa er kontroversiell, og at Stoltenberg har en vanskelig jobb foran seg.

DSC_6281 us ashe_s

USA hindrer diskusjon om utslippsmål

05.06.2010

I løpet av den første uka i Bonn har flere land bedt om en samlet diskusjon om utslippsmålene til alle rike land, slik at man kan vurdere om målene er gode nok. USA har imidlertid flere dager på rad nektet å delta i en slik diskusjon. I dag ble de utropt til "Dagens Fossil" for å hindre framgang i forhandlingene.

Maritim_foto_iisd

Ny sjanse for ny klimaavtale?

31.05.2010

Forhandlingsmøtet i Bonn de to første ukene i juni vil fortelle oss om det er mulig å håpe på en ny internasjonal klimaavtale i løpet av 2010. For første gang siden København-toppmøtet skal forhandlingspartene nå diskutere et helhetlig nytt avtaleforslag. Men det er langt fram til enighet om en avtale som vil sikre store nok utslippsreduksjoner.