Cancun desember 2010

Bakgrunn om Cancún

Oppsummering av Cancun-avtalen

Veien fra København til Cancun (PDF)
Guide til FNs klimaforhandlinger (PDF)

Toppmøtet COP 16 i Cancun, Mexico, plukket opp tråden etter København-møtet og sørget for noen små, men sårt tiltrengte skritt framover i det internasjonale klimaarbeidet.

Resultatet ble den såkalte Cancun-avtalen, et sett med vedtak som oppsummerer hva man er enige om og hva som gjenstår. Cancun-avtalen danner rammeverket for de videre forhandlingene fram mot neste toppmøte i Durban, Sør-Afrika, i 2011.

DSC_2016 pres ovation_s

Oppsummering av Cancun-avtalen

13.12.2010

Etter fiaskoen på klimatoppmøtet i København i 2009 var forventingene svært lave til forhandlingene i Cancun, Mexico. Resultatet av forhandlingene ble den såkalten Cancun-avtalen - et lite første skritt på veien mot en rettferdig og bindende klimaavtale. Selv om viktige deler av Cancun-avtalen er skuffende svake, har enigheten i Cancun gitt mange nytt håp om å lykkes i forhandlingene om en ny klimaavtale.

Erik Solheim innlegg klimaseminar bredde

Her er jobben Solheim må gjøre

08.12.2010

Klimaforhandlingene i Mexico spisser seg til. Nye forslag er lagt fram, men mange land tviholder på sine gamle posisjoner. Miljøvernministrene har en svær jobb foran seg de kommende dagene. Naturvernforbundet og Regnskogfondet har gitt miljø- og utviklingsminister Erik Solheim ei liste over hva han bør prioritere når han nå går inn i forhandlingene med full tyngde.

Irina

Ukraina tar til motmæle mot Naturvernforbundets partner

08.12.2010

Ukraina fikk 1.desember den lite heldige utmerkelsen som dagens fossil av den internasjonale miljøbevegelsen. Ukraina svarte på sine offisielle nettsider med å ta til motmæle mot lederen for Naturvernforbundets partner i Ukraina, Irina Stavchuk.

Cop_president

Mulighetenes uke i Mexico

05.12.2010

Når verdens miljøvernministre nå ankommer Mexico har de alle muligheter til å få på plass en enighet som tar det internasjonale klimasamarbeidet et stort skritt videre. Lørdag ble det lagt fram et nytt avtaleforslag som kan bidra til framgang i uka som kommer. Men teksten må forbedres betydelig for å sikre en sterk og rettferdig klimaavtale. Naturvernforbundet etterlyser krav om høyere utslippsmål og videreføring av Kyoto-avtalen.

Lars Haltbrekken nær klimaforhandlinger

Mind the gap!

03.12.2010

"Gigatonngapet" er ordet som beskriver den store forskjellen mellom de utslippskuttene verden trenger og de langt mindre utslippskuttene verden har lovet. Naturvernforbundet deltar nå på klimatoppmøtet i Mexico for å bidra til at gapet blir tettet.

Figueres_opening_speech

Kyotos framtid avgjøres i Cancun

30.11.2010

I løpet av de kommende to ukene vil trolig Kyoto-avtalens videre skjebne avgjøres. Under åpningen av klimatoppmøtet i Cancun i går ble både Japan og Canada hardt angrepet for å blokkere en bindende klimaavtale.

Audun-rosland
Lite forventninger foran klimaforhandlingene:

Ambisjonene må heves

17.11.2010

Mens forventningene til fjorårets klimaforhandlinger i København var store, er det en mer pessimistisk holdning som råder overfor årets forhandlinger i Cancún i Mexico. - Det viktigste blir å legge grunnlaget for en ny klimaavtale som forplikter, sa fungerende forhandlingsleder for Norge Audun Rosland på et seminar i dag.