COP 17 i Durban

Toppmøtet COP 17 fant sted i Durban i Sør-Afrika, fra 28. november til 9. desember 2011. COP 17 ble på mange måter et vannskille i klimaforhandlingene.

Mer informasjon (PDF)

Guide til FNs klimaforhandlinger
Informasjon til media

Møtet endte opp med å sette i gang en ny forhandlingsrunde, under den såkalte Durban-plattformen, om en ny klimaavtale for perioden etter 2020. COP 17 vedtok også blant annet en ny forpliktelsesperiode i Kyoto-protokollen, og opprettelsen av et nytt fond for finansiering av klimatiltak i utviklingsland.

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.08.2012

Selwin_hart_enb_web

- Durban må sikre større utslippskutt

30.11.2011 | Sist oppdatert: 30.11.2011

En fersk FN-rapport viser at verden er langt unna målet om å unngå en temperatur-stigning på mer enn to grader. Men rapporten viser også at det er både økonomisk og teknologisk mulig å øke ambisjonsniåvet slik at målet nås.

Deseko

Avgjørende toppmøte åpner i dag

28.11.2011 | Sist oppdatert: 25.11.2011

I dag åpner årets klimatoppmøte, COP 17, i Durban, Sør-Afrika. Selv om det ikke forventes noe gjennombrudd i arbeidet for en ny klimaavtale, må Durban-toppmøtet ta avgjørende valg for framtiden til det internasjonale samarbeidet mot farlige klimaendringer. Naturvernforbundet mener at et stort skritt framover for klimaet er både mulig og nødvendig i Durban.

Deseko

Fire krangler foran Durban-toppmøtet

07.09.2011 | Sist oppdatert: 25.11.2011

Det nærmer seg et nytt FN-toppmøte der verden skal prøve å bli enige om en internasjonal klimaavtale. Fram til toppmøtet i Durban åpner den 28. november, vil politikere og forhandlere jobbe på høygir for å prøve å komme nærmere en avtale - blant annet med møter i Pretoria i september og Panama i oktober. Her er fire ting de kommer til å krangle om.