Hva er klimaforhandlinger?

Hvert år siden 1995 har alle land som har signert FNs klimakonvensjon møttes for å diskutere hvordan verden kan unngå farlige klimaendringer.

Kort fortalt har vi to rammeverk for den internasjonale klimadugnaden gjennom FN:

• Frem til 2020 har rike land forpliktelser om å kutte utslipp og bistå utviklingslandene
  • Etter 2020 har alle land forpliktelser om å kutte utslipp

I Paris i desember 2015 ble verden enige om et ny global klimaavtale. Les mer om hva denne avtalen innebærer her.

Naturvernforbundet har fulgt klimaforhandlingene tett siden 2007. Mer om klimaforhandlingene fra 2007-2015 finner du her.

Hvordan foregår klimaforhandlingene?

Klimaforhandlingene skjer kontinuerlig, men med en to-ukers konferanse hvert år som høydepunktet. Der møtes først diplomater for å komme så langt som mulig før ministerne entrer banen for å avklare de vanskelige spørsmålene.

I FNs klimaforhandlinger skal alle land være enige i avtalen. I teorien kan dermed enkeltland blokkere en uenighet. I praksis har klimaforhandlingene de siste årene oversett enkeltlands protester. For eksempel ble Russlands protester mot videreføringen av Kyotoavtalen ignorert under forhandlingene i 2012, til landets store irritasjon.

Hvorfor er det så vanskelig å bli enige i klimaforhandlingene?

I bunn og grunn handler klimaforhandlingene om hva som er rettferdig. Er det sånn at alle mennesker på jorden har lik rett å slippe ut klimagasser? Hvis du mener det må rike land som Norge, USA og EU gjøre langt mer for å kutte klimagassutslippene enn i dag. Eller kanskje du mener at det som er viktig er å sette inn støtet overfor de landene som kommer til å øke sine utslipp i fremtiden? I så fall må land som Kina og India kutte langt mer enn de planlegger.

Spørsmålet om hva som er rettferdig er viktig fordi det avgjør hvem som må kutte utslippene mest og hvor mye økonomisk bistand rike land skal gi til fattigere land.

Les mer klimarettferdighet her.

Trenger vi FNs klimaforhandlinger?

FNs klimaforhandlingene har blitt kalt både inneffektive og feilslåtte. Alle kan være enige i at det går alt for sakte. En viktig grunn til dette er at alle land i verden er representert i forhandlingene. Det gjør at land som Papua New Guinea kan få USA til å endre poitikk, noe vi opplevde under klimaforandlingene på Bali i 2007.

Samtidig er det ikke slik at verden står stille mellom forhandlingsmøtene. Den faktiske klimapolitikken skapes i enkeltland, byer og nærmiljøer rundt om i hele verden.

NU Arctic oil

- En ny kurs for verden og Norge

12.12.2015

Det ble i dag lagt frem nok et utkast til ny klimaavtale i Paris. – Dersom denne avtalen blir vedtatt sender den et svært sterkt signal til Norge og andre land om å gjøre langt mer for å bygge en fremtid uten utslipp, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Kake til Sundtoft

Norge vil redde regnskogen fram til 2030

11.12.2015

Den norske regnskogsatsinga forlenges med ti nye år, fra 2020 til 2030. Det offentliggjorde klima- og miljøminister Tine Sundtoft under en pressekonferanse i Paris i dag. Regnskogfondet og Naturvernforbundet roser Norge for bidraget.

COp21(1)

Ny avtaletekst på bordet

10.12.2015

Forhandlerne i Paris har lagt fram et nytt utkast til klimaavtale i Paris. Selv om avtaleutkastet har fremgang på mange områder, gjenstår fremdeles mange av de vanskeligste punktene. - Det er stor avstand mellom målet om å unngå farlige klimaendringer og viljen til å kutte utslipp, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Cop21avtale
Stor jobb gjenstår

Ny avtaletekst - lite enighet

09.12.2015

Klokken 15 ble den nye avtaleteksten i klimaforhandlingene lagt fram. De alle vanskeligste spørsmålene er ennå ikke avklart. - Suntoft og de andre ministrene har en stor jobb igjen, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

G77 Bonn okt 2015
Klimaforhandlinger i Bonn

- Rike mot fattige land i klimaforhandlingene

27.10.2015

De siste dagene med forhandlinger før klimamøtet i Paris i desember ble ferdigstilt i dag. – Den siste ukes forhandlinger viser at uenigheten er stor, sier Johanne Houge, klimarådgiver i Naturvernforbundet som har deltatt på forhandlingsmøtet.

Klimaiisd
Pressemelding fra Naturvernforbundet, søndag 14. desember

Museskritt i Lima bidrar ikke til store utslippskutt

15.12.2014

Søndag morgen norsk tid ble ministrene på klimatoppmøtet i Lima enige, mer enn et døgn på overtid. Enigheten bringer imidlertid ikke forhandlingene mye nærmere en ambisiøs og rettferdig klimaavtale i 2015.

Image(1)

Lite hastverk etter halvgått løp i Lima

07.12.2014

Internasjonal klimapolitikk har vært i bevegelse de siste månedene. Men etter halvgått løp på klimatoppmøtet i Lima er det lite som tyder på hastverk blant forhandlerne i FNs klimakonvensjon. Miljøministrene ankommer til uka, og får en formidabel jobb med å sette forhandlingene på en kurs mot en ny global klimaavtale i 2015.