Forhandlingsleder Laurence Tubiana, FNs daværende klimasjef Christiana Figueres og Frankrikes utenriksminister Laurent Fabius feirer at Parisavtalen blir vedtatt, 12. desember 2015.

Internasjonal klimapolitikk og klimaforhandlinger

I FN forhandler verdens land om hvordan vi skal løse klimakrisen. Hvert år møtes landene til klimatoppmøter, der veien videre for internasjonalt klimaarbeid stakes ut. To store klimaavtaler har til nå kommet ut av arbeidet: Kyotoavtalen (1997) og Parisavtalen (2015).

Parisavtalen

Den globale klimadugnaden styres av FNs klimakonvensjon (1992). De har vedtatt to avtaler: Kyotoavtalen (vedtatt 1997, gjeldende 2008-2020) og Parisavtalen som ble vedtatt i 2015, og gjelder fra 2020 og fremover. Les mer om hva Paris-avtalen innebærer her.

Klimaforhandlingene

Hvert år siden 1995 har alle land som har signert FNs klimakonvensjon møttes for å diskutere hvordan verden kan unngå farlige klimaendringer. Dette kalles klimaforhandlinger. Klimaforhandlingene skjer kontinuerlig, men med en toukers konferanse hvert år som høydepunktet. Der møtes først diplomater for å komme så langt som mulig før ministerne entrer banen for å avklare de vanskelige spørsmålene.

Naturvernforbundet har lenge fulgt disse klimatoppmøtene tett. Les mer om klimaforhandlingene fra 2007-2015 her.

Klimatoppmøtet 2018 (COP24) – Katowice

I 2018 møtes land i Katowice, Polen. Her skal alle land bli enige om «regelboka» som skal styre gjennomføringen av Paris-avtalen.

Naturvernforbundet deltar på klimatoppmøtet i Katowice. Finn ut alt du trenger å vite om Katowice her.

3K1A5390
Langlesning:

Oppskrift på en klimaavtale

23.11.2018

Søndag 2. desember starter det 24. klimatoppmøtet i Katowice i Polen, og det forventes at verden skal bli enige om regelboka for hvordan Parisavtalen fra 2015 skal forstås, etterleves og gjennomføres. Veien hit har vært lang og tornefull, fra forståelsen om alvorligheten av menneskeskapte klimaendringer på 1970- og 80-tallet, via Rio-konvensjonene i 1992, utallige klimatoppmøter med høye topper og dype daler og frem til dagens avtaleverk. Les kortversjonen av historien om 28 år med klimaforhandlinger her!

Erna må vise klimalederskap i Paris

12.12.2017

Tirsdag 12. desember deltar statsminister Erna Solberg på klimamøtet One Planet Summit i Paris. Her bør Solberg signalisere at Norge skal trappe opp sin innsats for finansiering av klimatiltak og klimatilpasning.

Fly Airbus
Innlegg:

Klimakutt i løse luften

06.05.2016

Kort tid etter at klima- og miljøminister Vidar Helgesen signerte Paris-avtalen, kan regjeringskollega Ketil Solvik-Olsen torpedere mulighetene til å innfri Paris-avtalens mål.

Tuvalu jente-redigert

Internasjonal klimapolitikk

I FN forhandler verdens land om hvordan vi skal løse klimakrisen. Det er enighet om at klimaendringer er alvorlige og at mye må gjøres, men oppgaven med å løse problemet overlates i stor grad til hvert enkelt land.

Naturvernforbundets representanter i Paris

Naturvernforbundet deltar aktivt i Paris, både som observatør i forhandlingene og i samarbeid med våre internasjonale nettverk av grasrotorganisasjoner og miljøaktivister. Disse representantene deltar for oss.

5 grunner til å være klimaoptimist

Vi er på vei mot en verden uten kull, olje, gass og klimaforurensning. Foreløpig går det for sakte, men rundt om i verden finnes store og små eksempler på folk som bidrar til å løse klimakrisen.

Klimaforhandlinger(1)