København desember 2009

Klimatoppmøtet COP 15 i København, 7.-18. desember 2009, skulle være endestasjonen i forhandlingene om en ny internasjonal klimaavtale. I stedet førte to kaotiske uker med møter til en tynn politisk erklæring og et nytt år med forhandlinger.

Innmeldte mål til nett

Lave utslippsmål etter København

05.02.2010

Som en oppfølging av København-toppmøtet har nå 55 land sendt inn sine utslippsmål. Løftene om utslippskutt fra de rike landene er de samme utilstrekkelige målene som var kjent også før København. Til sammen vil disse løftene gi en temperaturstigning på langt mer enn to grader.

Hva skjedde på klimatoppmøtet i København?

18.01.2010

To år med forhandlinger og deltakelse fra et stort antall statsledere til tross: København-toppmøtet COP 15 ble en stor nedtur for det internasjonale klimaarbeidet. Resultatet av møtet ble at de fleste landene stilte seg bak en politisk erklæring på litt over to sider med overordnede mål men uten forpliktelser. Det mest konkrete vedtaket som ble gjort var at forhandlingene ble forlenget med ett år. Fristen for å fullføre forhandlingene som ble satt i gang på Bali i 2007 er nå COP 16 i Mexico i desember 2010.

Jens_stoltenberg_tale_februar09

Stoltenberg bør gå i bresjen for økte klimaambisjoner etter København

21.12.2009

- København ble en nedtur først og fremst fordi de rike landene ikke la nok på bordet. For å få forhandlingene i gang igjen bør Jens Stoltenberg øke Norges utslippsmål til 40 prosent og ta kontakt med EU, Australia og Russland for å få dem til å gjøre det samme, mener Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund.

Barack Obama og Connie Hedgaard

Verdens ledere har sviktet

19.12.2009

– Verdens ledere sviktet da det gjaldt som mest, sier Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund. Klimaavtalen fra København er utrolig langt unna å løse klimaproblemet.

DSC_1963 huddle_s

Klimaforhandlingene i København er nå over

19.12.2009

Toppledere fra noen utvalgte land ble i går, fredag, enige om en klimaavtale i København. Diskusjoner pågikk gjennom hele natten og fram til kl. 15 lørdag for å sikre enighet med resten av verdens land.

DSC_8626 dais cg lca_ss

Ny avtaletekst lekket

18.12.2009

26 statsledere, deriblant Jens Stoltenberg, forhandler om en ny klimaavtale bak lukkede dører. Et nytt ukast til avtale fra dette møtet er nettopp lekket.

Obama_Climate_Chang_405084y

Obama skuffer stort

18.12.2009

Barack Obama talte i dag til klimatoppmøtet i København. Han talte om handling framfor snakk, men kom ikke med noen nyheter. – Obamas tale var en stor skuffelse, sier Lars Haltbrekken.