København desember 2009

Klimatoppmøtet COP 15 i København, 7.-18. desember 2009, skulle være endestasjonen i forhandlingene om en ny internasjonal klimaavtale. I stedet førte to kaotiske uker med møter til en tynn politisk erklæring og et nytt år med forhandlinger.

Artikkelen ble sist oppdatert: 02.09.2010

Cop15 lars haltbrekken møtebord

Alvorlig hvis Kyoto droppes

09.12.2009 | Sist oppdatert: 09.12.2009

Å droppe Kyoto-avtalen vil være svært alvorlig, da dette er den mest forpliktende miljøavtalen vi har, sier Lars Haltbrekken.

Mzc_ydb_ja_foto-enb

Mulig smutthull kan ødelegge klimaavtale

08.12.2009 | Sist oppdatert: 08.12.2009

Overskuddskvoter fra østeuropeiske stater står i fare for å ødelegge en ny klimaavtale i København. De samlede utslippskuttene som så langt er lovet kan bli halvvert dersom spørsmålet om utslippskvoter ikke løses.

Norges bord københavn

Stø kurs mot en varmere verden

07.12.2009 | Sist oppdatert: 07.12.2009

- Utslippskuttene som er lovet fra rike land og noen store utviklingsland, er langt fra nok til å forhindre farlige menneskeskapte klimaendringer. Vi har stø kurs mot en global oppvarming på 3,5 grader, og en så kraftig oppvarming kan gi oss dramatiske og irreversible endringer. Det sier Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund når klimatoppmøtet i København begynner i dag.

Obama-ban-hu-unphoto

Kina legger tall på bordet

26.11.2009 | Sist oppdatert: 26.11.2009

Kina presenterte i dag planer for å redusere sine klimagassutslipp i forhold til landets BNP med 40-45 prosent innen 2020. Dette markerer et stort skifte i kinesisk klimapolitikk, men vil ikke alene gi så store utslippsreduksjoner som klimaforskningen sier er nødvendig.

Barack obama breddebilde

Obama til København med tre prosent utslippsreduksjon

25.11.2009 | Sist oppdatert: 25.11.2009

Det hvite hus offentliggjorde i dag at USAs president Barack Obama vil delta på København-toppmøtet i desember. Samtidig sier han seg villig til å forplikte USA til utslippsreduksjoner på tre prosent i forhold til 1990-nivå innen 2020. Det er svært langt unna reduksjonen på 40 prosent som er nødvendig fra rike land, og svakere enn USAs forpliktelse i den tolv år gamle Kyoto-avtalen. Norges Naturvernforbund er skuffet.