Barack Obama lover å følge med

Foto: Wikimedia Commons.
- Arbeidet som skal skje i Poznan neste måned er svært viktig for planeten, sa påtroppende president Barack Obama i en videotale om klima tirsdag kveld norsk tid. Obama lovte å følge nøye med på det kommende Poznan-toppmøtet, og å engasjere seg kraftig i de videre forhandlingene så snart han er innsatt som president.

Den nyvalgte presidentens tale ble vist på video som en del av California-guvernør Arnold Schwartzeneggers konferanse om fornybar energi som åpnet i Los Angeles tirsdag 18. november. Dette er første gang Obama snakker om klima siden presidentvalget i USA 4. november.

- Jeg ser fram til å arbeide sammen med alle nasjoner for å møte klimautfordringen over de kommende årene. Dere kan være sikre på at USA, straks jeg er innsatt som president, igjen vil gå sterkt inn i klimaforhandlingene, og bidra til å lede verden mot en ny æra av globalt klimasamarbeid, sa Barack Obama i talen som også ble publisert på hans nettsider.

Under klimatoppmøtet i Poznan fra 1. til 12. desember vil det fortsatt være Bush-administrasjonens sjefsforhandler Paula J. Dobriansky som leder USAs forhandlingsteam. Obama har på dette tidspunktet ingen påvirkning på USAs posisjon og innsats i forhandlingene, og vil ikke selv være tilstede i Poznan. Han understreket også i gårsdagens tale at USA bare har en president av gangen. Men medlemmer av den amerikanske Kongressen vil delta som observatører under toppmøtet i Polen, og Obama har bedt dem om å rapportere tilbake til ham slik at han kan følge med på utviklingen i forhandlingene også før han har blitt innsatt som president.

Se video av Barack Obamas klimatale:

En av grunnene til at klimaforhandlingene det siste året har gått sakte framover, er at flere land ikke vil forplikte seg til noe før de vet hva USAs neste president vil forplikte seg til. Men selv om Obama nå signaliserer at han vil følge nøye med på møtet i Poznan, kan det ta tid før en ny administrasjon for alvor er klar til å forhandle om detaljer i et nytt klimaregelverk. Bård Lahn i Norges Naturvernforbund advarer derfor mot å forsinke videre forhandlinger i påvente av et nytt amerikansk forhandlingsmandat fra Barack Obama.

- Det er svært positivt at Barack Obama allerede nå sender et tydelig signal om at han vil bringe USA inn i det internasjonale klimasamarbeidet igjen. Men det vil ta tid før Obama har nye forhandlere og ny politikk på plass. Derfor bør Norge og andre land bruke tiden godt både i Poznan og videre framover, og ikke holde igjen forhandlingene for å vente på Obama. Det har vi rett og slett ikke tid til, mener Lahn.

I talen han holdt i går gjentok Barack Obama flere av sine klimapolitiske mål fra valgkampen, blant annet at han vil redusere USAs klimagassutslipp til samme nivå som i 1990 innen 2020, og med ytterligere 80 prosent innen 2050. Miljøbevegelsen har påpekt at disse målene ikke går langt nok, og krever større reduksjoner fra rike land fram til 2020. Det mest positive budskapet i Obamas tale var derfor ikke knyttet til utslippsmål, men til hans klare løfte om å engasjere USA for alvor i de internasjonale klimaforhandlingene.

• Bakgrunn: Hvor mye må utslippene reduseres?