COP 19 i Warszawa

Klimatoppmøtet COP 19 fant sted i den polske hovedstaden Warszawa fra 11. til 22. november. COP 19 leverte få framskritt i arbeidet med en ny klimaavtale og når det gjelder økte ambisjoner på kortere sikt. Toppmøtet vedtok imidlertid en mekanisme for tap og skade forbundet med klimakonsekvenser, samt et større sett beslutninger knyttet til regnskogbevaring (REDD+)

Warsaw

Hva ble resultatet av klimatoppmøtet i Warszawa?

26.11.2013

Mens forhandlingene om en ny global klimaavtale gjeldende fra 2020 sliter med å komme seg ut av startgropa, reduserer flere rike land klimaambisjonene sine for tida fram til 2020. Og mens striden rundt spørsmålet om tap og skade knyttet til klimaendringer dro ut til toppmøtets siste minutter, endte forhandlingene om regnskogbevaring med enighet om et omfattende rammeverk.

Fotobueno_COP19
Klimatoppmøtet COP 19

Warszawa - Et stort tilbakeskritt

23.11.2013

Lørdag ble klimatoppmøtet i Warszawa avsluttet på overtid. På flere sentrale spørsmål har møtet satt klimasamarbeidet tilbake. Arbeidet med en ny klimaavtale i 2015 er nå omgitt av usikkerhet.

Japans statsminister
Rike land vil ikke kutte

Styrer mot fire grader

20.11.2013

Klimatoppmøtet i Warszawa kan bli et kappløp mot bunnen. I dag ble analyse av de utslippsløftene som så langt har kommet lagt fram, etter at blant andre Japan gjorde dramatiske endringer forrige uke.

Yeb sabo
Vil sultestreike

– Vi kan stoppe galskapen!

12.11.2013

Filippinenes sjefsforhandler Yeb Sano holdt denne talen 11. November under åpningssesjonen ved det pågående klimatoppmøtet i Warsawa. Sano kommer fra en av byene som er hardest rammet av Supertyfonen Haiyan.

Stadion

Våre forventninger til Warszawa-toppmøtet

08.11.2013

Bare to klimatoppmøter gjenstår før verdens land skal enes om en ny, global klimaavtale i Paris i 2015. For at dette skal kunne lykkes, må vesentlige framskritt gjøres på COP 19 i Warszawa.