Klima- og miljøplan for fylker og kommuner

Besteforeldrenes klimaaksjon har laget en klima- og miljøplan som alle landets fylker og kommuner oppfordres til å følge.

Klimaaksjon
Besteforeldrenes klimaaksjon på plass i Paris under klimatoppmøtet i 2015. Nå har de laget en plan for hvordan norske kommuner og fylker bør følge opp avtalen som ble vedtatt der. (Foto: Kristian Skjellum Aas).

Naturvernforbundet har, sammen med flere andre organisasjoner, deltatt i arbeidet med innspill og forslag. Resultatet har blitt en imponerende plan med forslag til natur- og miljøtiltak som alle landets kommuner og fylker bør følge opp.

«Fram mot 2030 er menneskeheten inne i den avgjørende snuoperasjonen for å begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader og hindre videre tap av natur. Sørg for at ditt parti og din kommune blir med i den nødvendige klima- og miljøomstillingen. Besteforeldrenes klimaaksjon mener at vi alle må gjøre det vi kan for å sikre en levelig klode for våre barn og barnebarn», skriver de i planens innledning.