Klimasøksmålet i Høyesterett: Nasjonal lysmarkering 3. november 2020

Dagen før klimasøksmålet starter i Høyesterett er målet er å skape oppmerksomhet om at oljeboring i Arktis er i strid med Grunnloven. Lag en markering der du bor eller bli med på en!

Tirsdag 3. november klokka 18.14 tenner vi lys for Grunnloven og alle generasjoners rett til et «miljø som sikrer helsen, og til en natur der produksjonsevne og mangfold bevares», slik det heter i paragraf 112.

Vi tenner lys av tre grunner:

1. For HÅP om endring i en mørk tid.
  2. For OPPLYSNING og at kunnskap og vitenskap skal legge grunnlaget for politiske beslutninger.
  3. For RETTEN til et levelig miljø.

Kart over markeringer
Slik lager du egen markering
Skjema for å melde inn markering
Nasjonal lysmarkering på Facebook

KART OVER MARKERINGER

LAG EN MARKERING DER DU BOR

Dere trenger ikke være flere enn 2 for å ha en markering. Vi legger opp til mange, små lysmarkeringer hvor det er mulig å være en eller flere som samles for å tenne lys (hodelykter, lommelykter, mobiltelefoner), holde en appell, synge en sang og liknende. Vi skal vise at det er mange som støtter søksmålet og at dette er en sak som angår hele verden.

Alle markeringer må ta hensyn til gjeldende smittevernregler.

Slik kan du lage lysmarkering der du bor:

1. Registrer markeringen i skjemaet: Da kan vi vise hva som skjer og hjelpe til å spre. Det er også mulig å få pengestøtte til gjennomføring. Ta kontakt med Audun Randen Johnson på arj@naturvernforbundet.no
  2. Lag et arrangement på Facebook: Inviter Naturvernforbundet og «Klimasøksmål Arktis» til å være medarrangør. Minn folk om å trykke «skal» dersom de skal delta, da får du en oversikt over deltagerne og det er viktig for eventuell smittesporing i etterkant (men husk punkt 7 slik at vi kan unngå smitte!)
  3. Inviter med andre organisasjoner som støtter kravet om retten til et levelig miljø.
  4. Finn en plass hvor dere kan være: Husk å søke kommunen/plassen om tillatelse til markeringen og varsle politiet hvis det er nødvendig.
  5. Lag program: Ønsker dere å ha appeller, musikalsk innslag, en scene eller lydanlegg? Siden dette er i november (kaldt, vått, mørkt) oppfordrer vi til at arrangementet ikke varer lenge.
  6. Få lokale medier til å skrive om arrangementet i forkant og til å dekke selve markeringen. Naturvernforbundet har laget en mediepakke med mal til pressemeldinger og leserbrev.
  7. Sørg for at arrangementet gjennomføres i tråd med smittevernregler. Her er Naturvernforbundets retningslinjer for smitteforebyggende tiltak.
  8. Lag plakat og løpeseddel: Vi har plakat hvor det mulig å fylle inn med tid og sted. Last ned plakat og løpeseddel

Se video fra markeringene i 2019.

SKJEMA FOR Å MELDE INN MARKERING

Laster inn …