Lars Haltbrekken

Lars Haltbrekken. Foto: Jo Straube

Regjeringen med ekspertutvalg om grønn konkurransekraft:

- Må lede Norge bort fra olje

Regjeringen har satt ned et ekspertutvalg som skal hjelpe dem med å lage en strategi for grønn konkurransekraft. – Skal regjeringen sikre norsk økonomi, arbeidsplasser og en levelig klode for framtida, må det tas drastiske grep bort fra forurensende olje- og gassutvinning, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Naturvernforbundet har i flere år samarbeidet med fagbevegelsen om en satsing på klimajobber. I mars var over 500 mennesker samlet på Folkets hus til konferansen «Broen til framtiden» hvor det ble overlevert 10 000 underskrifter for klimajobber og en brems i norsk oljeutvinning.

- Naturvernforbundet skal bidra i utvalgets arbeid, men forventer også at regjeringen sikrer en omstilling av Norge i perioden fram til utvalget legger fram sin rapport, sier Haltbrekken. - Norge kan ikke gå videre med planer om oljeboring i nord, blant annet ved iskantsonen, og kulldrift på Svalbard. Det vil være å klamre seg fast til fortidas fossile løsninger i stedet for å skape et grønt og konkurransekraftig Norge.

Det er mange muligheter for å satse på jobber som kutter klimagassutslipp. Det internasjonale energibyrået la i går fram en rapport som viser at energieffektivisering er det desidert viktigste tiltaket for å få ned utslippene.

- Potensialet for energieffektivisering er stort og her kan det skapes mange nye arbeidsplasser i byggenæringen. Med en satsing på kollektivtrafikk og sykkel vil vi både redusere utslipp og skape nye arbeidsplasser. Vi håper regjeringens nye utvalg kan få fart på arbeidet, sier Haltbrekken.

Artikkelen ble sist oppdatert: 17.06.2015