– Må lede Norge bort fra olje

Regjeringen har satt ned et ekspertutvalg som skal hjelpe dem med å lage en strategi for grønn konkurransekraft. – Skal regjeringen sikre norsk økonomi, arbeidsplasser og en levelig klode for framtida, må det tas drastiske grep bort fra forurensende olje- og gassutvinning, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Naturvernforbundet har i flere år samarbeidet med fagbevegelsen om en satsing på klimajobber. I mars var over 500 mennesker samlet på Folkets hus til konferansen «Broen til framtiden» hvor det ble overlevert 10 000 underskrifter for klimajobber og en brems i norsk oljeutvinning.

– Naturvernforbundet skal bidra i utvalgets arbeid, men forventer også at regjeringen sikrer en omstilling av Norge i perioden fram til utvalget legger fram sin rapport, sier Haltbrekken. – Norge kan ikke gå videre med planer om oljeboring i nord, blant annet ved iskantsonen, og kulldrift på Svalbard. Det vil være å klamre seg fast til fortidas fossile løsninger i stedet for å skape et grønt og konkurransekraftig Norge.

Det er mange muligheter for å satse på jobber som kutter klimagassutslipp. Det internasjonale energibyrået la i går fram en rapport som viser at energieffektivisering er det desidert viktigste tiltaket for å få ned utslippene.

– Potensialet for energieffektivisering er stort og her kan det skapes mange nye arbeidsplasser i byggenæringen. Med en satsing på kollektivtrafikk og sykkel vil vi både redusere utslipp og skape nye arbeidsplasser. Vi håper regjeringens nye utvalg kan få fart på arbeidet, sier Haltbrekken.