Norsk klimapolitikk

Norge skal redusere klimagassutslippene med 30 prosent sammenlignet med 1990-nivå. Dessverre ligger vi ikke an til å nå klimamålet. Vi trenger derfor en mer ambisiøs klimapolitikk.

Norske utslipp var i 2016 tre prosent høyere enn i 1990. Det er altså langt mellom målet om 30 prosent reduksjon innen 2020 og de faktiske utslippene. Utslippsøkningen skyldes først og fremst våre største klimasyndere i oljeindustrien og transportsektoren. Oljeindustrien har faktisk økt sine utslipp med nær 80 prosent fra 1990 til 2016.

Løsningene er her

Det er fullt mulig å løse klimakrisen. Vi har teknologien og vet hvordan den kan brukes, men det er dermed ikke sagt at det er enkelt å bygge et Norge med lavere utslipp. Politikerne må gjøre tøffe valg hvor de legger til rette for miljøvennlige løsninger og gjør det dyrere eller forbudt med det som forurenser.

Naturvernforbundets svar

Naturvernforbundet jobber for å kutte utslipp både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vårt nettverk av lokallag arbeider for at kommunen der de bor skal kutte sine utslipp. Vi jobber mot storting og regjering for at Norge skal øke sitt klimamål. Vi jobber for et fortsatt oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja hvor de fornybare næringene velges fremfor den forurensende oljeindustrien. Og vi jobber internasjonalt gjennom klimaforhandlinger i FN og med lokale partnere i en rekke land.

154856505_6a99837a68_o

Norges klimapolitikk fører til økte utslipp

08.05.2018

Ferske tall viser at klimagassutslippene fra de norske virksomhetene i EUs klimakvotesystem økte fra 2016 til 2017. - Det er helt bak mål at utslippene fortsetter å øke fra flere sektorer, i ei tid de burde gått ned, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Regjeringen gravlegger Norges klimamål

30.04.2018

- Dette er den regjeringen som skal oppfylle Norges klimamål om å redusere utslippene med 30 prosent innen 2020. Med denne klimameldingen gravlegges målet for godt. At miljøpartiene Venstre og KrF kan være med på det er for meg en gåte, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Facebook bilde BTF 2018

Broen til framtiden 2018

05.03.2018

Fredag 9. mars tar folkets klimakonferanse debatten om en rettferdig omstilling fra olje. Følg livestrømmen her.

0094173 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil

Norge er en klimasinke

13.02.2018

Regjeringens klimamelding er til behandling på Stortinget. Naturvernforbundet etterlyser innsats som sørger for at utslippene reduseres i Norge.

Dd0401ece456e06309e2b127c052495b

Klimasøksmål Arktis

14.11.2017

I dag starter en historisk rettsak i Oslo tingrett. I Norges første klimarettsak skal det avgjøres om regjeringens utdeling av nye oljelisenser i Barentshavet strider mot Grunnlovens miljøparagraf.

IStock-532398787 foto draco-zlat istockphoto
Rekordvarmt og ekstremt 2017

– Norges ansvar er stort

06.11.2017

2017 blir trolig et av de tre varmeste årene som noen sinne er registrert. Det viser ferske tall som ble lagt frem av Verdens meteorologiorganisasjon (WMO) på klimatoppmøtet i Bonn i dag.

4463337655_718757a025_o

EU-kommisjonen foreslår viktig klimasteg

30.11.2016

EU-kommisjonen har i dag lagt frem forslag til revideringer av energipolitikken i EU. Blant annet skal målet om energieffektivisering økes fra 27 til 30 prosent. – Det er bra at EU skal redusere energibruken, men det behøves langt mer for å være i tråd med Paris-avtalen, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.