Norsk klimapolitikk

Norge skal redusere klimagassutslippene med 30 prosent sammenlignet med 1990-nivå. Dessverre ligger vi ikke an til å nå klimamålet. Vi trenger derfor en mer ambisiøs klimapolitikk.

Norske utslipp var i 2016 tre prosent høyere enn i 1990. Det er altså langt mellom målet om 30 prosent reduksjon innen 2020 og de faktiske utslippene. Utslippsøkningen skyldes først og fremst våre største klimasyndere i oljeindustrien og transportsektoren. Oljeindustrien har faktisk økt sine utslipp med nær 80 prosent fra 1990 til 2016.

Løsningene er her

Det er fullt mulig å løse klimakrisen. Vi har teknologien og vet hvordan den kan brukes, men det er dermed ikke sagt at det er enkelt å bygge et Norge med lavere utslipp. Politikerne må gjøre tøffe valg hvor de legger til rette for miljøvennlige løsninger og gjør det dyrere eller forbudt med det som forurenser.

Naturvernforbundets svar

Naturvernforbundet jobber for å kutte utslipp både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vårt nettverk av lokallag arbeider for at kommunen der de bor skal kutte sine utslipp. Vi jobber mot storting og regjering for at Norge skal øke sitt klimamål. Vi jobber for et fortsatt oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja hvor de fornybare næringene velges fremfor den forurensende oljeindustrien. Og vi jobber internasjonalt gjennom klimaforhandlinger i FN og med lokale partnere i en rekke land.

Grønne jobber

Brems norsk oljeutvinning – 100 000 klimajobber nå!

15.09.2014

I dag lanserte en bred allianse av fagbevegelse, miljøbevegelse og kirke kampanjen «Brems norsk oljeutvinning – 100 000 klimajobber nå!». Kampanjen er en direkte oppfordring til regjeringen og hele det politiske miljøet om å sette i gang en politisk styrt omstilling til et miljøvennlig og bærekraftig samfunn.

Publikum folkefest 2

– Økende klimaengasjement

20.05.2014

Klimabarometeret som ble presentert i dag, viser en klar økning i klimaengasjementet i befolkningen. – Vi ser et økende klimaengasjement, noe vi i Naturvernforbundet også opplever gjennom medlemsvekst, sier Lars Haltbrekken leder i Naturvernforbundet.

Ernazero-001
Zerokonferansen

For svake klimaløfter fra Solberg

05.11.2013

Statsminister Erna Solberg viste ingen vilje til å la en stor andel av de norske olje og gassressursene ligge på dagens Zero-konferanse, på tross av krystallklare råd fra de andre foredragsholderne. – Altfor svakt, mener Naturvernforbundet.

Fjellrevhvalper Finnmark Foto Geir Vie(1)
Klimatilpasningsmelding viser konsekvensene:

Klimaendringene har nådd dørstokken

07.05.2013

- Med klimaendringene står vi overfor en ødeleggelse av natur som knapt kjenner sidestykke i menneskehetens historie. I dette perspektivet blir den lokale innsatsen for vern av natur desto viktigere, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.

Oljeraffineri_i_solnedgang
Norges utslipp er langt høyere enn vi kan tillate oss:

Klimagasssregnskapet viser at mer innsats trengs

07.05.2013

Klimagassregnskapet for 2012 viser en nedgang på 0,8 prosent fra 2011. Naturvernforbundet krever sterkere tiltak overfor oljebransjen og transportsektoren.

Klimapris

Delte ut klimapris

07.11.2012

Lars Haltbrekken og Mimi Bjerkestrand delte i dag ut Utdanningsforbundets nye klimapris til barnehager og skoler for første gang.

Klimaforlik på plass:

Steg i riktig retning

07.06.2012

Naturvernforbundet er glad for at det ble enighet om et klimaforlik på Stortinget i dag. – Forliket tar klimapolitikken noen skritt i riktig retning, sier leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken. Han mener økt satsing på kollektivtrafikk og jernbane gjør at det blir lettere å velge trikk, buss og tog framfor bil.