Norsk klimapolitikk

Norge skal redusere klimagassutslippene med 30 prosent sammenlignet med 1990-nivå. Dessverre ligger vi ikke an til å nå klimamålet. Vi trenger derfor en mer ambisiøs klimapolitikk.

Norske utslipp var i 2016 tre prosent høyere enn i 1990. Det er altså langt mellom målet om 30 prosent reduksjon innen 2020 og de faktiske utslippene. Utslippsøkningen skyldes først og fremst våre største klimasyndere i oljeindustrien og transportsektoren. Oljeindustrien har faktisk økt sine utslipp med nær 80 prosent fra 1990 til 2016.

Løsningene er her

Det er fullt mulig å løse klimakrisen. Vi har teknologien og vet hvordan den kan brukes, men det er dermed ikke sagt at det er enkelt å bygge et Norge med lavere utslipp. Politikerne må gjøre tøffe valg hvor de legger til rette for miljøvennlige løsninger og gjør det dyrere eller forbudt med det som forurenser.

Naturvernforbundets svar

Naturvernforbundet jobber for å kutte utslipp både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vårt nettverk av lokallag arbeider for at kommunen der de bor skal kutte sine utslipp. Vi jobber mot storting og regjering for at Norge skal øke sitt klimamål. Vi jobber for et fortsatt oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja hvor de fornybare næringene velges fremfor den forurensende oljeindustrien. Og vi jobber internasjonalt gjennom klimaforhandlinger i FN og med lokale partnere i en rekke land.

Klimapris

Delte ut klimapris

07.11.2012

Lars Haltbrekken og Mimi Bjerkestrand delte i dag ut Utdanningsforbundets nye klimapris til barnehager og skoler for første gang.

Klimaforlik på plass:

Steg i riktig retning

07.06.2012

Naturvernforbundet er glad for at det ble enighet om et klimaforlik på Stortinget i dag. – Forliket tar klimapolitikken noen skritt i riktig retning, sier leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken. Han mener økt satsing på kollektivtrafikk og jernbane gjør at det blir lettere å velge trikk, buss og tog framfor bil.

Klimaforlik

Lovte nye forhandlinger

05.06.2012

Da klimaoppropet Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Norsk Klimastiftelse tok initiativ til og som samlet over 80 organisasjoner og enkeltpersoner ble overlevert stortingspolitikerne i dag, kunne Aps parlamentariske leder Helga Pedersen fortelle at det blir tatt initiativ til nye forhandlinger

Klimaet trenger et ambisiøst forlik

04.06.2012

Fredag ble det brudd i forhandlingene om et nytt klimaforlik på Stortinget. Nå har 70 organisasjoner og privatpersoner samlet seg bak et opprop som ber regjeringen og opposisjonen om å sette seg ned ved forhandlingsbordet igjen for å bli enige om et ambisiøst forlik som sikrer viktige klimatiltak.

Norsk_delegasjon_enb_web

Advarer mot regnetriks i klimaforhandlingene

18.05.2012

Store utslipp står på spill i klimaforhandlingene i Bonn denne uka: Rike lands klimamål for 2020 skal regnes om til et utslippsmål for hvert enkelt år i perioden fram til 2020. Hvordan det nye målet regnes ut kan bety mer for verdens utslipp enn halvparten av det USA slipper ut hvert år. For Norges del handler forhandlingene om større utslipp enn den årlige forurensningen fra gasskraftverket på Mongstad.

Lars foran Raundalselva
Klimagassutslippene ned:

Klimaforliket må sikre videre nedgang

08.05.2012

Statistisk sentralbyrå la i dag fram klimagassregnskapet for 2011 og tallene viser at utslippene i Norge er redusert med 1,2 millioner tonn fra 2010. – Det er gledelig at utslippene går ned. For å sikre videre nedgang må regjeringens klimamelding følges opp med et nytt klimaforlik i Stortinget som kan skjerpe klimapolitikken ytterligere, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.