Det haster: klimapolitikk i dag

Det er fullt mulig å holde global oppvarming under 1,5 grader hvis vi kutter utslipp raskt og dypt, og øke og verne skogområder, ifølge FNs klimapanel og forskere. Verden må kutte utslipp minst 45 prosent innen 2030 på vei mot netto null utslipp i 2050. Dessverre ligger verden - og Norge - ikke an til å nå klimamålet. Vi trenger derfor en mer ambisiøs klimapolitikk.

Norsk klimapolitikk er ikke god nok

Basert på vitenskap og klimarettferdighet bør Norge kutte minst 53 prosent av sine hjemlige utslipp innen 2030, og bidra langt mer til utslippskutt og klimatilpasning i andre land. Likevel styrer dagens klimamål og -politikk mot henholdsvis 3 og 4 graders globale oppvarming, ifølge Climate Action Tracker.

Norge skal også redusere klimagassutslippene med 55 prosent innen 2030 sammenlignet med 1990-nivå. Dessverre ligger vi ikke an til å nå klimamålet. Norske utslipp var i 2017 tre prosent høyere enn i 1990. Det er altså langt mellom målet om 30 prosent reduksjon innen 2020 og de faktiske utslippene.

Utslippsøkningen skyldes først og fremst oljeindustrien og transportsektoren. Oljeindustrien har økt sine utslipp med nær 80 prosent fra 1990. I tillegg har nordmenn et utslipp av klimagasser per person som er 2,5 ganger høyere enn gjennomsnittet i verden.

Den globale klimadugnaden og klimaforhandlingene

Internasjonal klimapolitikk styres av FNs klimakonvensjon og 2015s Paris-avtalen. Verdens land møtes vært år til klimaforhandlinger om disse rammeverkene.

I 2018 var det klimatoppmøte i Katowice, Polen. Naturvernforbundet har lenge fulgt tett på disse klimatoppmøtene. Les mer om klimaforhandlingene her.

Bli med på klimadugnaden!

Norge og verden gjør ikke nok for å oppnå klimarettferdighet. Men det er mye du kan gjøre for å endre dette! Les mer om hvordan du kan bidra her.

Klimaiisd
Pressemelding fra Naturvernforbundet, søndag 14. desember

Museskritt i Lima bidrar ikke til store utslippskutt

15.12.2014

Søndag morgen norsk tid ble ministrene på klimatoppmøtet i Lima enige, mer enn et døgn på overtid. Enigheten bringer imidlertid ikke forhandlingene mye nærmere en ambisiøs og rettferdig klimaavtale i 2015.

Image(1)

Lite hastverk etter halvgått løp i Lima

07.12.2014

Internasjonal klimapolitikk har vært i bevegelse de siste månedene. Men etter halvgått løp på klimatoppmøtet i Lima er det lite som tyder på hastverk blant forhandlerne i FNs klimakonvensjon. Miljøministrene ankommer til uka, og får en formidabel jobb med å sette forhandlingene på en kurs mot en ny global klimaavtale i 2015.

Climate-Summit_English_RGB-1024x582

Hva skjer på klimatoppmøtet i New York?

18.09.2014

23. september samler Ban Ki-moon over 100 statsledere i New York for å få på bordet nye klimatiltak og initiativer. Toppmøtet er ikke et forhandlingsmøte, men representerer begynnelsen på langspurten fram mot Paris-toppmøtet i desember 2015. Naturvernforbundet forventer at Norge bruker denne muligheten sammen andre rike land til å forplikte seg til større utslippskutt og at de kommer med penger til klimatiltak i fattigere land.

Grønne jobber

Brems norsk oljeutvinning – 100 000 klimajobber nå!

15.09.2014

I dag lanserte en bred allianse av fagbevegelse, miljøbevegelse og kirke kampanjen «Brems norsk oljeutvinning – 100 000 klimajobber nå!». Kampanjen er en direkte oppfordring til regjeringen og hele det politiske miljøet om å sette i gang en politisk styrt omstilling til et miljøvennlig og bærekraftig samfunn.

DSC_5209_peru_cf

Hva skjedde på klimamøtet i Bonn?

17.06.2014

Fraværet av stor konflikt eller prosedyrekrangler gjør at klimaforhandlingsmøtet i Bonn kanskje kan betegnes som en suksess. Men det er vanskelig å overskue hvordan veien videre skal føre til en ny global klimaavtale i Paris om 18 måneder.

Bonn juni 2014 foto IISD

Alt skal vekk innen 2050?

10.06.2014

Forhandlingene om en ny internasjonal klimaavtale går sakte men sikkert framover. I lys av ny kunnskap fra FNs klimapanel har diskusjonen nå begynt blant klimaforhandlerne om et langsiktig mål for utslippskutt fram mot 2050. Hvor store klimagassutslipp har verden råd til å ha ved midten av dette århundret, om noen?

978x

Samling i Bonn?

02.06.2014

500 dager gjenstår til klimatoppmøtet i Paris skal vedta en ny, internasjonal klimaavtale. Per nå finnes ikke en eneste side tekstutkast. Når klimaforhandlerne møtes i Bonn 4.-15. juni må de skifte gir i forhandlingene.