Tre steg som halverer utslippene dine

Det er mange store og små steg du kan gjøre for å kutte i klimagassutslippene dine. Her er tre steg som virkelig monner.

1. Gjør boligen din moderne og energismart

Fyrer du med oljefyr eller parafinkamin vil det monne svært mye å erstatte denne med miljøvennlige alternativer, trolig så mye som 4 tonn CO2 i året (eller det samme som to biler). Lær mer på oljefri.no.

Er boligen din 30 år eller eldre (gjelder ¾ av boligene i Norge) er det mye å spare på å oppgradere boligen:

• Skifter du fra gamle 2-lags glass til moderne 3-lags energiglass vil du spare opp til 6000 kWh og 1,2 tonn CO2 i året.
  • Etterisolerer du loftet fra 10 til 30 centimeter isolering sparer du opp til 3000 kWh og 0,6 tonn CO2 i året.

Det er også mye å hente på å installere en varmepumpe, omtrent 3-5000 kWh og ett tonn CO2.
Les mer og få flere tips på energismart.no.

2. Kjør halvparten så mye bil

Visste du at halvparten av alle korte reiser (under 3 kilometer) gjøres med bil? Å sykle eller gå til jobben, butikken eller skolen er godt for deg og godt for miljøet. På lengre turer er buss og tog ofte gode alternativer.

Dersom du bruker bil i hverdagen og klarer å kjøre halvparten så mye, vil du spare kloden for omtrent 1,2 tonn CO2 i året. Du sparer også penger på det. Det blir lavere verdifall, bilforsikring, årsavgift, drivstoffutgifter, mindre vedlikehold og færre reparasjoner på bilen. Dette er penger du kan bruke på månedskort på bussen og en super sykkel.

Alternativt kan du kjøpe en elbil og på den måten redusere klimagassutslippene dine.

3. Dropp en flytur i året

Klart du skal feriere. Men lange flyreiser er vanvittig skadelig for klimaet. Noe av det beste du kan gjøre for klimaet er å droppe en eller flere flyreiser.

Til neste ferie, hva med fjellturer i Norge? Eller sommerferie i skjærgården? Eller byferie til København eller Stockholm med tog?

Natur & miljø har laget en guide for å reise til utlandet uten fly eller bil.

Jo lenger flyreise, jo større utslipp. Her er noen eksempler:

Tur-retur fra Oslo til London: 0,5 tonn CO2

Tur-retur fra Oslo til New York: 2,2 tonn CO2

Tur-retur fra Oslo til Bangkok: 3,4 tonn CO2

Til sammenlikning gir ett år med bilkjøring i gjennomsnitt et utslipp på 2,4 tonn CO2.

Og noen ting til…

Disse tiltakene kan halvere utslippet ditt. For å få utslippene til null, slik klimaforskerne sier er nødvendig, har vi flere tips:

• Stem på miljøpartier. Da kan det bli enklere å gjøre miljøvennlige valg i hverdagen. Politikerne kan også få oljeindustrien til å kutte i sine utslipp.
  • Slutt med bruk-og-kast. Når tingene vi kjøper lages og transporteres slippes det ut klimagasser. På 20 år har mengden avfall fra norske husholdninger nesten doblet seg. Vi ønsker å få en slutt på bruk-og-kast-kulturen. Derfor har vi laget nettsiden tavarepådetduhar.no for å hjelpe deg med å reparere tingene dine.
  • Spis mer grønt. Vi spiser 40 prosent mer kjøtt i dag enn i 1989. Et par kjøttfrie dager i uka er godt for både miljøet og for deg. Det hjelper også å bruke mindre kjøtt i et måltid.
  • Meld deg inn i Naturvernforbundet. Vi jobber for å gjøre det enklere å gjøre gode klimavalg i hverdagen. Jo flere vi er, jo mer får vi gjort. Bli medlem her.

Om beregningene:

Vi har basert oss på norsk klimaforskning. Når det gjelder utslippene fra strøm har vi brukt 200 gram per kWh som er omtrent nordisk strømmiks. Dersom politikerne lager en politikk hvor spart strøm erstatter olje og gass vil klimaeffekten av å spare strøm bli større.

Vi legger til grunn at forbruket fra en gjennomsnittshusholdning gir et utslipp på 22,3 tonn CO2 i året.