Vi må spare på vannet!

Naturvernforbundet oppfordrer nå folk til å redusere vannforbruket. Grunnvannsnivået har aldri vært så lavt siden målingene startet, melder NVE, og prognosen for siste uka i juli viser at i størstedelen av Norge er nivået nå på rødt, som betyr at grunnvannsnivået er svært lavt. – Vi oppfordrer folk til dugnad for å spare på vannet, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.

Tørr bekk

– Det er tørke og svært varmt over store deler av landet. Vi vet ikke hvor lenge vi må vente på regn, og da bør hver og en av oss vise ansvar og unngå å sløse med vannet, sier Esmark.

Ekstrem varme skyldes klimaendringer

Det har vært en usedvanlig tørr sommer, og varmerekorder har blitt registrert over hele landet. Ifølge klimaforsker Bjørn Samset ved CICERO, senter for klimaforskning, så må menneskeskapte klimaendringer ta en del av skylda for den ekstreme sommervarmen. Han uttaler til NRK at vi nok hadde hatt en varm og tørr sommer uansett, men i og med at verden nå er én grad varmere enn den var for 100 år siden, så gjør det at når denne varmen og tørken først kommer, så blir det verre enn det ellers ville ha vært.

– Årets tørkesommer må være en vekker for politikerne. Klimaendringene er her, og det haster med utslippskutt for å unngå at det blir langt verre i fremtiden, sier Maren Esmark fra Naturvernforbundet.

Greier vi å redusere vannforbruket?

Alle bør ta et ansvar for eget vannforbruk. Over 40 prosent av vannforbruket skjer i husholdningene. Gjennomsnittlig vannforbruk for en privatperson i Norge er cirka 180 liter i døgnet. Da er drikke, matlaging, klesvask, dusj og toalett og alt annet forbruk tatt med.

En vannspreder bruker mellom 1000 liter og 1500 liter per time. Det vil si at på en time bruker en standard vannspreder cirka like mye vann som 10 personer bruker på et helt døgn.  Om vi lar sprederen stå på et helt døgn, så har en eneste vannspreder brukt like mye vann som 240 personer på tilsvarende tid.

– La plenen bli gul, ikke bruk opp dyrebart drikkevann på å vanne gresset i hagen, sier Maren Esmark. Om du skal vanne blomstene i hagen, så kan du jo bruke oppvaskvannet. Blomstene tåler litt såperester og møkkete vann.

– Vi oppfordrer folk til å prøve å se om man greier å holde seg under 100 liter vann i døgnet, avslutter Esmark.

FN beregner at en person bør ha 50 liter om dagen, og den kritiske vanngrensa er på under 30 liter i døgnet per person.

Her er noen av Naturvernforbundets tips for å spare vann:

– Ikke vann gresset! La plenen bli gul, den kommer seg igjen når tørken er over.

– Må du absolutt vaske bilen, terrassen eller markisen nå i sommer, så bruk bøtte og kost og minimaliser bruken av hageslange.

– Skal du vanne blomstene – bruk vannet fra oppvasken, fra potetene eller til og med fra dusjen i morges. Blomster, busker og trær tåler både såperester og møkkete vann.

– Unngå å fylle badekaret.

– Dusj kortere og bruk sparedusj.

– Ikke trekk opp unødig i toalettet.

– Kjør vaskemaskin og oppvaskmaskin når de er ordentlig fulle.

– Ha alltid en flaske eller mugge med kaldt vann i kjøleskapet, og fyll den opp etter hvert. Da unngår du å la springen renne for å få kaldt drikkevann. Fra en vanlig kjøkkenkran på full guffe kan det renne ut 12 liter vann per 10. sekund. Frys ned og bruk isbiter.

Så mye vann bruker de forskjellige aktivitetene (Cirka tall – det er selvsagt variasjoner)

Vannspreder bruker 1000 – 1500 liter i timen

Et fullt badekar tar 200 – 300 liter vann

Dusj er cirka 15 liter i minuttet – halvparten om du har sparedusj

Trekke ned i vanlig do er 6 liter

La springen renne for å få kaldt vann – cirka 1 liter pr 5 sekund.

Pusse tenner og vaske hender med rennende vann, cirka 1 liter pr 10 sekund

Vaskemaskin cirka 20 liter per vask