Klimasøksmål mot staten

Klimasøksmål Arktis

Bli med og støtt oss i kampen mot klima- og naturødeleggende oljeboring i Arktis!

Klimasøksmål Arktis ble behandlet i Høyesterett 4.-12. november 2020. Nå venter vi på dommen.

Klimasøksmål Arktis er Norges første klimarettsak. Den omhandler ti nye tillatelser til oljeleting i Barentshavet, som regjeringen tildelte oljeindustrien i juni 2016.

I oktober 2016 saksøkte Greenpeace og Natur og Ungdom den norske stat for å tildele nye lisenser for oljeboring i Barentshavet, lenger nord og lenger øst enn noen gang tidligere. Besteforeldrenes klimaaksjon og Naturvernforbundet har senere blitt med som partshjelpere. Klimasøksmålet har støtte i en bred koalisjon av enkeltmennesker og organisasjoner.

Advokatene Cathrine Hambro fra Wahl-Larsen Advokatfirma og Emanuel Feinberg fra advokatfirmaet Glittertind representerte saksøkerne i retten. Regjeringsadvokaten, ved regjeringsadvokat Fredrik Sejersted, representerte den norske stat.

Oppsumeringer og informasjon om det som skjedde i Høyesterett

Hold deg oppdatert om klimasøksmålet: meld deg på nyhetsbrev

Hvorfor søksmål?

Staten ved Olje- og energidepartementet saksøkes på bakgrunn av regjeringens tildeling av ti nye oljelisenser i Arktis i 2016. Naturvernforbundet mener at oljeboring i sårbare, Arktiske havområder er klimafiendtlig og et brudd på miljøparagrafen 112. Dersom vi skal unngå katastrofale klimaendringer, og overholde forpliktelsene fra Parisavtalen i 2015 om å kutte utslipp for en levelig klode, må oljeboring i Arktis stanses. Flere av oljelisensene er også tildelt i de mest sårbare og verdifulle områdene i Arktis, deriblant innenfor iskantsonen. En oljeulykke i dette området kan bli katastrofalt for livet i Arktis. En seier i klimasøksmålet vil måtte føre til at regjeringen trekker tilbake letelisensene.

Klimasøksmål Arktis er det eneste av sitt slag i Norge, men lignende søksmål har blitt reist flere steder i verden de siste årene. Les mer om hva som har skjedd så langt i søksmålet.

Støtt Klimasøksmålet - en folkefinansiert kampanje!

Hvert bidrag (lite eller stort) er et verdifullt skritt på veien. Rettssaken er også en viktig anledning til å skape kritisk oppmerksomhet og debatt om norsk oljeboring.

Du kan støtte klimasøksmålet på flere måter:

• Gi penger via kronerullingssiden vår! Den finner du her: Kronerulling for klimasøksmål Arktis
  • Send penger via Vipps til nummeret vårt 13960. Skriv gjerne inn ditt navn og e-postadresse, slik at vi kan kontakte deg med mer informasjon om arbeidet vårt.
  • Sett inn penger direkte på kontonummer 1254.62.25702, og merk betalingen med navn og gjerne også e-postadresse

Alle bidrag vil bli brukt til klimasøksmålet. Greta Thunberg har allerede donert 250 000 kr til rettssaken. Bli med du også!

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.11.2020

Twitter - Lysmarkering 2021
Klima i Høyesterett

Tre generasjoner tenner lys for Klimasøksmålet

03.11.2020 | Sist oppdatert: 03.11.2020

Tusenvis skal markere sin støtte til klimasøksmålets siste runde i Høyesterett med lysmarkeringer tirsdag 3. november, kvelden før klimasøksmålet skal opp i Høyesterett. Målet med markeringen er å skape oppmerksomhet om at oljeboring i Arktis er i strid med Grunnloven. Staten er saksøkt for brudd på miljøparagrafen, og den 4. november starter søksmålet i Høyesterett.

GP0STU5UJ_PressMedia
Nå er dato satt:

Klimasøksmål til Høyesterett blir 4.november!

09.06.2020 | Sist oppdatert: 09.06.2020

Høyesterett skal behandle klimasøksmålet 4. november i år. Miljøorganisasjonene ser frem til at folkets rett til en levelig fremtid endelig skal behandles av landets øverste domstol.

49021054162_0ca5c1627a_b

Klimasøksmålet til Høyesterett

20.04.2020 | Sist oppdatert: 22.04.2020

- Dette er et historisk søksmål – noe en plenumsbehandling i Høyesterett bekrefter. Lovene som er gjeldende for utviklingen av landet vårt, må fortolkes i lys av den tiden vi lever i. Det forventer vi at landets fremste dommere gjør. Vi har full tro på at denne saken kan vinnes, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Dd0401ece456e06309e2b127c052495b
Klimasøksmål til Høyesterett

Miljøorganisasjoner anker klimadom

24.02.2020 | Sist oppdatert: 24.02.2020

Samtidig som politikerne diskuterer hvor iskanten skal gå, står det siste slaget i retten for klimasøksmålet mot den norske stat for tildelingen av nye oljelisenser i Barentshavet. I dag anker miljøorganisasjonene til Høyesterett.

Eidsvolls plass foto Jorge Láscar
Støttemarkeringer over hele verden

Tenner lys før klimasøksmålet

04.11.2019 | Sist oppdatert: 04.11.2019

Mandag 4. november er det markeringer over hele landet til støtte for klimasøksmålet mot staten. Tusenvis av mennesker er forventet å møte opp og tenne lys i novembermørket for retten til et levelig miljø. Til nå er det planlagt 55 aksjoner over hele verden, fra New Zealand i sør til Svalbard i nord.