Du er her:

I Oslo fikk bare 33 prosent av søkerne dispensasjon til nybygg i strandsonen og andre sårbare områder. Strømforbruket i boliger gikk ned med 321 kilowattimer per innbygger og kommunen har planer for klimagassutslipp og biologisk mangfold. Oslo er mer miljøbevisst enn de fleste andre kommuner.

Se hele oversikten for Oslo her (excel)

Se hele oversikten her (pdf)

Redaksjonen i Natur & miljø har hentet ut kommunenes tall for husholdningsavfall, gjenvinning, klimautslipp, bygging i sårbar natur, dispensasjoner til motorferdsel i utmark, strømforbruk i boliger, gang- og sykkelveier, satsning på naturforvaltning og friluftsliv og om det finnes planer for klima og biologisk mangfold.

Her er noen av våre funn for Oslo:

  •  17 av 52 som søkte fikk dispensasjon til nybygg i strandsonen og andre områder med byggeforbud (LNF og langs vassdrag) i årene 2005-2010. Det betyr at 33 prosent av søknadene ble innvilget.
  •  I årene 2008-2010 søkte 16 om dispensasjon til utmarkskjøring. 14 fikk dispensasjon.
  •  Strømforbruket per innbygger ble i snitt redusert med 321 kilowattimer per innbygger, 2009 sammenlignet med 2005.
  •  Deler man kommunens utslipp av klimagasser på antall innbyggere, får Oslo et snitt på 2,2 tonn CO2-ekvivalenter per innbygger.
  •  Oslo kommune har både plan for klimagassutslipp og biologisk mangfold.
  •  I årene 2005-2010 kastet hver Osloboer i snitt 394 kilo avfall årlig.
  •  I årene 2005-2010 ble 78 prosent av husholdningsavfallet til Oslos innbyggere gjenvunnet.
  •  Oslo kommune brukte i 2010 111 kroner i utgifter til naturforvaltning og friluftsliv per innbygger. Det er godt under landsgjennomsnittet på 185 kroner.
  •  Det var 1045 kilometer med kommunal gang- og sykkelvei i Oslo.

Kilde: KOSTRA/Statistisk Sentralbyrå

Artikkelen ble sist oppdatert: 08.06.2011

Nyheter

8 av 10 fikk bygge i sårbare områder i Møre og Romsdal

I Møre og Romsdal fikk 80 prosent av søkerne dispensasjon til nybygg i strandsonen og sårbare områder. Mange kommuner har betydelige klimagassutslipp, og det kjøres mye i skog og mark. 97 prosent av dem som søkte fikk kjøretillatelse. Strømforbruket i boliger har gått ned i svært mange kommuner.

7 av 10 fikk bygge i sårbare områder i Sør-Trøndelag

I Sør-Trøndelag fikk 75 prosent av søkerne dispensasjon til nybygg i strandsonen og sårbare områder. Det kjøres mye i skog og mark. Hele 97 prosent av dem som søkte fikk kjøretillatelse. I Osen kastet folk minst husholdningsavfall, sammenlignet med alle landets kommuner.

8 av 10 fikk bygge i sårbare områder i Nord-Trøndelag

I Nord-Trøndelag fikk 81 prosent av søkerne dispensasjon til nybygg i strandsonen og sårbare områder. Det kjøres mye i skog og mark. Hele 96 prosent av dem som søkte fikk kjøretillatelse. Det er jevnt over høye klimagassutslipp, men folk i Nord-Trøndelag kaster lite husholdningsavfall, sammenlignet med landet for øvrig.

8 av 10 fikk bygge i sårbare områder i Nordland

I Nordland fikk 82 prosent av søkerne dispensasjon til nybygg i strandsonen og sårbare områder. Det kjøres svært mye i skog og mark. Hele 96 prosent av dem som søkte fikk kjøretillatelse. Strømforbruket i boliger gikk ned, og folk i Nordland er blant dem som kaster minst husholdningsavfall i landet.

Viser fra 13 til 16 av totalt 19 artikler