Utsiktstur til Kongens utsikt og overnatting på Jørgenhytta

Turen egner seg for fottur i terrenget. Det er mulig å gå til Jørgenhytta på ski, men da bør man velge trasé ut fra de preparerte løypene.

Passer for: voksne, ungdom.

Startsted: Sundvollen ved Tyrifjorden, hit kan man ta buss nummer 200 mot Hønefoss.  Kjører du bil kan du parkere ved Sundvollen, eller kjøre opp til Kleivstua. Det er selvfølgelig også mulig å sykle opp til Kleivstua.

Lengde på turen: 8 km en vei.

Gå oppover mot Kleivstua og så opp på Kongens utsikt. Her møter en fantastisk utsikt over Hole og store deler av Ringerike. Utsiktspunktet har fått sitt navn med bakgrunn i at Norges daværende konge, Karl Johan, besøkte stedet i 1832.  Fra Kongens utsikt er det 6 km å gå på sti til Jørgenhytta. Jørgenhytta er en trivelig, ubetjent DNT-hytte med overnattingsplass til 7 personer. Her har du alt du trenger av matlagingsutstyr for å få et koselig opphold. Overnatting på Jørgenhytta må bestilles på forhånd på nett (www.dntoslo.no). Husk DNT-nøkkel, som er tilgjengelig for medlemmer av DNT. På vei tilbake kan man velge å gå 7 km til Sollihøgda Det er fint om man reiser kollektivt, for her kan man hoppe på buss nr. 200 igjen.

DNT Oslo og omegn ønsker deg en fin tur!

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.07.2020