Kronikker/leserinnlegg

Innlegg:

Steigen er det nye Steigen

01.11.2011

Hva skjer i et hode som ser et nytt Singapore på Varangerhalvøya? Som ser for seg Rotterdam – en by med en million innbyggere og 40 000 containerskipanløp i året - når det skuer utover Kirkenes? Det skriver fiskerirådgiver Gunnar Album i dette innlegget.

Med full gass mot klimakrisen

Oljeindustriens Landsforening vil overbevise oss om at mer forurensing er løsningen på klimakrisen. Det er dessverre like feil som det høres ut. Det skriver Lars Haltbrekken i denne kronikken som sto på trykk i Stavanger Aftenblad 21. oktober.

Debatt:

Fossilt tullball

Olje- og energiminister Ola Borten Moe er opptatt av å sikre at framtida skal bli fossil. Alle mann skal sendes til pumpene og sørge for at vi kan produsere det vi klarer av kull, olje og gass. Dette skriver leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken i et leserinnlegg som sto på trykk i Sunnmørsposten 11/10 2011 og en rekke lokalaviser før og etter denne datoen.

Debattinnlegg:

Støtte til skogsbilveier ødelegger norsk natur

Erling Sande fra Senterpartiet skriver i Nationen 18. juli at det er umulig å være for fornybar energi og mot støtte til bygging av skogsbilveier samtidig. Det er selvfølgelig ikke sant, skrev Lene Liebe i Nationen - ca 30 aug. 2011

Debattinlegg:

Skogen trenger et systemskifte

Guttorm Tovsrud svarer meg 20. august om skogvern. Det er hogget i Gampedalen, og vi er uenige om det var skadelig for naturverdiene. Det skriver Lene Liebe i Bygdeposten rundt månedsskiftet aug/sept 2011

Verken langsiktig eller bærekraftig

Nils Bøhn i Norges Skogeierforbund svarer meg om støtte til skogsbilveier i Nationen 30. juli. Det er behov for å forklare hva som er problemet med dagens store utbygging av skogsbilveier og den statlige støtten til dette, skriver Lene Liebe i dette innlegget i Nationen 29. aug.

Leserinnlegg:

Norsk natur ved en korsvei

Norge har problemer med å ta vare på naturen. Over 4000 arter er truet eller nært truet, og områder med urørt natur har minsket med over 6000 km2 de siste 20 årene. Til tross for fagre løfter og gode målsetninger peker mange piler nedover, skrev Lene Libe i VG 22/7 2011.

Ola borten moe breddebilde
Kronikk

To tanker – en for mye?

Vi må både løse klimautfordringen og stanse ødeleggelsene av naturen. Da må vi slippe til flere tanker i hodet samtidig, skriver Lars Haltbrekken i denne kronikken som blant annet sto på trykk i Nationen 9. september 2011

Paradoksenes minister

Ola Borten Moe mener det er et "paradoks" at det skal være et motsetningsforhold mellom olje og miljø. Men det største paradokset i norsk politikk er Borten Moe selv sjef for. Åpning av nye områder for olje- og gassleting lar seg ikke forene med verdens klimamål.

Landsmøtet 2011 Ola Borten Moe (19)

Fifty- fifty

Oljealderen vil ta slutt. Enten fordi vi pumper til siste dråpe, og koker kloden, eller fordi vi tok til vettet før den tid. Skal vi redde ungene våre fra dramatiske klimaendringer, må det skje noe drastisk med norsk oljepolitikk. Olje- og energiministerens strategi er ren gambling, og holder stø kurs mot en varmere klode, skriver Lars Haltbrekken i dette innlegget som ble sendt ut 2. september.

Lars haltbrekken breddebilde sommer utsnitt
Dagens gjest:

Spis ditt lokalsamfunn

Er jeg på Voss, tar jeg gjerne imot et sauhau og noe hjemmelaga øl, skriver Lars Haltbrekken i sin faste spalte Dagens gjest i Nationen 31. august 2011. Han forteller om lokallagsleder Marte i Kristiansand som kun har spist mat fra egen landsdel i en hel måned.

Oppdrettslaks

Økte krav til norske bedrifter

At oppdrettsgiganten Cermaq nå endrer praksis i Chile gir håp om at norsk næringsliv i framtida vil ta større samfunnsansvar. Men det forutsetter et fortsatt press på næringslivet, skriver Jan Thomas Odegard og Elin Enge i dette innlegget som sto på trykk i Dagsavisen 17. august.