854 rovdyr drept

Fra 2011-2014 ble det drept 51 ulver, 44 bjørner, 346 jerver og 413 gauper i Norge, til sammen 854 dyr. Det er 53 flere enn i perioden 2007-2010. Her er kommunene hvor det ble drept flest rovdyr de fire siste årene:

Dette er kommunene der flest rovdyr ble drept de siste fire årene. Tallene omfatter jakt, påkjørsler og andre registrerte dødsårsaker.

Kommune                              Antall rovdyr drept

■ Tana, Finnmark                     34
■ Porsanger, Finnmark             31
■ Målselv, Troms                      29
■ Lierne, Nord-Trøndelag         25
■ Saltdal, Nordland                  22
Kilde: Rovbase

Les også: Nesten alle har mer ulv

Les også: Kampen om de norske ulvene

I forbindelse med valget i 2015 har fagbladet Natur & miljø hentet ut tall for norske kommunes innsats for og påvirkning på natur og miljø innen avfall, klima, natur, motorferdsel, energi og transport. Vi har også sammenlignet perioden 2011-2014 med 2007-2010 der tall er tilgjengelige for å vise hvilken trend kommunen står i ut fra et miljøperspektiv.

Finn din kommune i denne pdf-en! (30,2 MB)

Les også disse sakene:

Hva gjør din kommune for miljøet?
Hvor mye kastes, hvor mye gjenvinnes, hvor mye slippes ut, hvor mange rovdyr drepes og hvor mange el-biler er det der du bor? Natur & miljø har laget en enkel miljøprofil for din kommune og sammenlignet innsatsen til dagens kommunepolitikere med deres forgjengere.

Med rett til å dispensere
Forbudet mot bygging i strandsonen er ikke mye verdt når kommunestyret settes. Kommunepolitikere må ta skylden for at en lang rekke arter og naturtyper i dag er truet, mener biologiprofessor Dag Olav Hessen.

Der ingen skulle tro at noen får bo
Det er forbudt å bygge i strandsonen, langs elver og i naturområder. Likevel får nesten alle som søker tillatelse. Tall Natur & miljø har undersøkt viser at kommunene sier ja til 86 av 100 nybygg i områder med byggeforbud.