Applaus til Solheim i klima-plenum

Etter et følelsesladet innlegg i klimaforhandlingenes plenumsmøte mottok Erik Solheim applaus i Cancun i Mexico. Solheim har, sammen med Ecuador, arbeidet for å få på plass en avtale om redusert klimapåvirkning fra skogvirksomhet.

– Jeg vil takke alle vi har konsultert, og tror vi har snakket med så godt som alle grupper. Alle har møtt oss med kompromissvilje. I en forsamling som dette er det lett å plukke områder å krangle om, men det vi trenger er kompromiss. Ingen familie, ingen samfunn og ingen nasjon kan overleve uten kompromiss. For meg er kompromiss et av de vakreste ordene i språket. Nå må vi omfavne det meksikanske initiativet om å finne kompromisser. Da vil vi komme ut av dette uten vinnere eller tapere, men vi vil likevel alle vinne på det, sa Solheim.

Fremgang i forhandlingene
Solheim var håndplukket, sammen med Ecuadors minister Maria Fernanda Espinosa, for å føre samtaler som skal lede frem til en skogavtale under klimaforhandlingene i Mexico. Under nattens møte rapporterte alle lederne for konsultasjonene til forhandlingsleder Patricia Espinosa, Mexicos utenriksminister. Flere av arbeidsgruppelederne kunne rapportere om fremgang i forhandlingene.

Kompromiss ikke svakhetstegn
– Den teksten vi kan nå som et resultat her, kan aldri reflektere alle nasjonale interesser. Men som Norges minister Erik Solheim sa, må vi ikke se det som et svakhetstegn. Å sette all vår politiske vilje sammen vil gjøre oss sterkere. Klimaendringene er en av de aller største utfordringene vi står overfor i vårt århundre, sa Espinosa da hun avsluttet plenumsmøtet.
Forhandlingene vil pågå utover kvelden og natten i Mexico. Den offisielle avslutningen er klokken 1 i natt norsk tid, men hvis det ser ut som det kan bli enighet på viktige områder vil forhandlingene fortsette på ubestemt tid.