Audun Lysbakken, Sosialistisk Venstreparti

Hvilke miljøkrav vil Audun Lysbakken og SV stille for å støtte en regjering ledet av Jonas Gahr Støre etter valget 2017? Svarene får du her.

Naturvernforbundets miljøpanel har vurdert Audun Lysbakkens svar og gitt ham terningkast 5. Les panelets vurdering her.

1. Hva er de tre viktigste miljøkravene for å støtte Erna/Jonas som statsminister?

Audun Lysbakken
1. Vi svikter aldri de sårbare og verdifulle områdene utenfor Lofoten, Vesterålen, Senja. I tillegg kan det ikke drives oljevirksomhet på Møreblokkene, iskanten, polarfronten. Uåpnede deler på norsk sokkel forblir uten petroleumsvirksomhet.

2. Skal verden klare å bekjempe klimaendringene må utslippene fra rike land som Norge kuttes. Dette kan skje gjennom en sterk satsing på kollektivtrafikk, gange og sykkel, redusert biltrafikk i de store byene, bort med oljefyringen og utslippskutt i industrien.

3. Vi må bruke oljefondet til å løse klimaproblemet, ikke forsterke det. Derfor vil vi bruke deler av det til å investere i miljøtiltak i andre land og selge oss ut av all fossil energi.

2. Vil du stille ultimatum i noen saker? I tilfelle hvilke?

Audun Lysbakken
Om verden skal klare å løse klimaproblemene må store deler av verdens fossile ressurser forbli ubrukt. SV vil at Norge skal la olje og gass bli liggende til beste for klima og i respekt for framtidige generasjoner. SV går mot utbygging av nye felt og nye konsesjonsrunder. Som et hovedkrav for å gå i forhandling om makt etter valget, skal vi ha enighet om at det ikke skal settes i gang petroleumsvirksomhet i sårbare og verdifulle områder som Lofoten, Vesterålen, Senja, Møreblokkene, iskanten, polarfronten og uåpnede deler på norsk sokkel. SV mener at Norge må gjøre sin rettferdige andel av utslippskuttene. Vi må sette i verk tiltak som sørger for at Norge blir fritt for fossile utslipp innen 2040. SV mener Norge må redusere egne utslipp med mellom 2 og 3 millioner tonn CO2-ekvivalenter årlig. Som et hovedkrav for å gå i forhandling om makt etter valget skal vi ha på plass enighet om tiltak og virkemidler som kutter egne utslipp med minst 3 millioner tonn i kommende stortingsperiode, og som i tillegg legger grunnlag for større utslippskutt i årene etter.

3. Hvorfor skal miljøinteresserte stemme på ditt parti?

Audun Lysbakken
Vi krever en kraftig snuoperasjon i norsk miljøpolitikk. Vi vil ta vare på norsk natur, vi vil verne flere elver mot kraftutbygging, etablere flere nasjonalparker og ikke minst sørge for en styrkning av skogvernet. Lufta i de norske byene må bli rein, biltrafikken må ned. Norge er i verdenstoppen på utslipp av klimagasser, vi må kutte.

4. Hvilken statsministerkandidat er den beste for miljøet?

Audun Lysbakken
Med et sterkt SV vil Jonas Gahr Støre være den beste statsministerkandidaten. Både H og Ap er fossilpartier, men vi har vist før at vi kan få til en forsterkning av naturvernlovgivningen, vern av flere elver og kutt i klimagassutslipp med Ap.

Les også: Hvem er grønnest – Erna eller Jonas?

Hva mener de andre partilederne og hvilket terningkast får de? Les mer her.

Naturvernforbundets miljøpanel

Audun Lysbakken viser stor bredde med gode løsninger i klimapolitikken, både lokalt og globalt, og har tydelige og tallfestede mål. SV har en ambisiøs oljepolitikk, og det er meget bra at partiet stiller som hovedkrav at det ikke skal settes i gang olje- og gassutvinning i sårbare områder som Lofoten, Vesterålen og Senja. Lysbakken nevner ikke bevaring av naturmangfold eller noen klassiske naturvernsaker blant de tre viktigste kravene de vil stille ved et eventuelt samarbeid med Jonas Gahr Støre.

Naturvernforbundets miljøpanel: Silje Ask Lundberg (leder), Øyvind Johnsen (nestleder), Maren Esmark (generalsekretær), Holger Schlaupitz (fagsjef) og Arnodd Håpnes (fagleder). Panelet har vurdert partiledernes svar på spørsmål fra Natur & miljø og gitt terningkast.