Dropper på klimaskala

Norge er ett av landene som faller mest på Germanwatchs undersøkelse av hva verdens land gjør for klimaet. Undersøkelsen ble presentert på klimatoppmøtet i Durban i dag.

Norge faller fra 6. til 15. plass på listen Climate Change Performance Index, som utarbeides årlig av Germanwatch. Organisasjonene forsøker å poengsette landenes innsats for klimaet ved å poengsette landenes klimapolitikk, utslippstrender og totale utslipp. I undersøkelsen er det ingen land som tildeles «medaljeplassene», fordi ingen land gjør nok. Det vil si at i fjor var Norge kun slått av Brasil og Sverige. I år er vi passert også av Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Sveits, Mexico, Slovakia, Danmark, Belgia og Portugal.

– Pinlig
– Dette er pinlige greier for Norge, kommenterer Natur og Ungdoms leder Ola Skaalvik Elvevold på Facebook fra Durban.
Norge gjør det spesielt dårlig på utslippstrend. I 2010 økte norske klimagassutslipp med 2,5 millioner tonn, en økning på 4,8 prosent fra året før. Totale klimagassutslipp var såvidt høyere i 2007 grunnet høyere utslipp av metan og nitrogenoksider, men CO2-utslippene fra Norge har aldri vært høyere enn i 2010.

Mangfoldig undersøkelse
I undersøkelsen fra Germanwatch teller utslippstrenden 50 prosent, utslippsnivået 30 prosent og klimapolitikken 20 prosent. Utslippstrenden dekker endringer i utslipp fra elektrisitetsproduksjon, industri, veitransport, internasjonal (ikke nasjonal) flytrafikk og boliger. Kategorien dekker også andelen fornybar energi, CO2-utslipp per hode og utslipp sett i forhold til utslippsmålene som må nås for at vi skal oppfylle målet om maksimalt 2 graders oppvarming.

Dårlig trend
Sammen med Norge får disse landene dårligste rangering under kategorien utslippstrend: Russland, Slovenia, Argentina, Sør-Afrika, Australia, Malaysia, Tyrkia, Saudi-Arabia, Iran, Kasakhstan, India, Kina, Sør-Korea og Taiwan. Undersøkelsen dekker 58 land i alle verdensdeler.

Les hele undersøkelsen her.