– Energisparing kan bli bærebjelke i ny regjerings miljøpolitikk

Storsatsing på energisparing er blant miljøsakene det er stort flertall for på det nye Stortinget. Saken støttes også av regjeringspartiene Ap og Sp, samt SV og flere andre partier, ifølge Naturvernforbundets partiguide.

Naturvernforbundet oppfordrer den nye regjeringen til å la energisparing bli et av hovedgrepene i miljøpolitikken.

– De høye strømprisene viser hvor nødvendig det er å få ned strømforbruket. Her har den nye regjeringen et effektivt miljøtiltak, som også vil bedre folks økonomi og gi tusenvis av nye arbeidsplasser. Derfor foreslår vi en strømsparepakke fra Støre, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

– Kan bli bærebjelke i miljøpolitikken

– Energisparing er en miljøsak som de rødgrønne partiene er enige om, og et bredt flertall på Stortinget støtter den. Her er det ingen konflikter. Dette kan bli en bærebjelke i den nye regjeringens miljøpolitikk, sier Gulowsen.

De høye strømprisene har igjen vist behovet for å bruke den strømmen vi har smartere. Norge opplever nå de høyeste strømprisene noensinne. Samtidig er det norske strømforbruket skyhøyt, langt høyere enn nabolandet Sverige. Svært mye av strømmen går til oppvarming og forbruk i bygg, og her er det et betydelig potensial for strømsparing, særlig i eldre bygg.

– Energisparing er et kinderegg av en miljøsak. Hvis vi får en ordentlig satsning på dette, kan vi frigjøre store mengder energi til det grønne skiftet, samtidig som folk sparer penger på strømmen og vi får ned klimautslippene og sparer naturen for kraftutbygginger, sier Gulowsen.

Regjeringen Solberg hadde et mål om å redusere energiforbruket i bygg med 10 TWh innen 2030, men det er ingen klar handlingsplan for å nå dette målet. I stedet er arbeidet for redusert energiforbruk svekket ved at Enova har kuttet i sine støtteordninger.

Energitiltak i bygg kan gi arbeidsplasser over hele landet

13 TWh energieffektivisering i bygg kan gi inntil 45 000 nye årsverk, ifølge en rapport fra Thema. EU har satset stort på rehabilitering av bygninger som en del av koronakrisepakken, og har mål om å renovere og energieffektivisere 35 millioner bygninger. Det vil skape 160 000 nye grønne jobber EUs byggebransjen innen 2030.

Naturvernforbundet ber nå de rødgrønne partiene om en strømsparepakke og en skikkelig satsning med tilskuddsordninger som monner. Hvis folk kan få støtte til å etterisolere, bytte ut vinduer og installere miljøvennlig oppvarmingsløsninger, vil langt flere gjennomføre sparetiltak i egne boliger.

– Det handler om å bruke strømmen smartere. Vi kan ha den samme komforten, og til og med varmere hus, med lavere strømforbruk. Det finnes rett og slett ingen gode grunner til ikke å gjennomføre dette, sier Gulowsen.

Her er tiltakene Naturvernforbundet vil ha vedtatt:

▪ 1 milliard ekstra til Enova som går til energitiltak i husholdningene, som isolasjon, utskiftning av vinduer, installasjon av styringssystemer, vannbåren varme, varmepumpe og solenergi.
▪ Gratis energirådgivning i kommunene
▪ Gunstige lån fra Husbanken til energitiltak for lavinntektsfamilier som et supplement til økt bostøtte
▪ Bruke elavgiften som virkemiddel for å redusere energiforbruket

Vil ikke redusere elavgiften

Enkelte har foreslått å redusere elavgiften som et tiltak mot høye strømpriser, men Naturvernforbundet advarer mot det.

– Å redusere elavgiften blir som å pisse i buksa for å holde seg varm. Folk trenger hjelp til å få en lavere strømregning gjennom et lavere forbruk, ikke kutte avgiften som bidrar til strømsparing og dermed lavere strømpriser. Klarer vi ikke å redusere forbruket, vil vi kunne få mangel på fornybar strøm og enda høyere strømpriser, advarer Gulowsen.

Redusert elavgift som sosialt utjevningstiltak er også et svært lite treffsikkert virkemiddel.

– Da vil alle få redusert avgift, også dem med god økonomi og høyt forbruk. De mange milliardene dette vil koste staten, bør heller brukes på konkrete tiltak som hjelper dem som sliter økonomisk. Økt bostøtte kan da være et godt virkemiddel, avslutter Gulowsen.

Bred støtte

Naturvernforbundets partiguide viser at saken har bred støtte på Stortinget. Før valget sendte Naturvernforbundet 37 spørsmål om viktige miljøsaker til partiene på Stortinget. Her er spørsmålene vi stilte om energisparing, samt en oversikt over partiene som støtter tiltakene.

▪ Storsatsing på energisparing, minst 10 TWh i eksisterende bygg innen 2030 og halvere energiforbruket innen 2040.
– Støttet av R, SV, Ap, Sp, MDG, KrF og V, som samlet har flertall med 111 stortingsrepresentanter.

▪ Øke støtten til energisparing i husholdningene, enten gjennom Enova eller nye virkemidler.