Hummerfisket ute av kontroll

Fangsten av hummer er 14 ganger høyere enn det som rapporteres inn, og alt tyder på at yrkesfiskere selger svært mye hummer ulovlig. Nå skal Fiskeridirektoratet vurdere om kontrollen med fisket skal skjerpes.

Forskere ved Havforskningsinstituttet har avdekket at fritidsfisket står for betydelige mengder av hummerfangsten i Norge, hele 65 prosent. Dette er fangst som aldri når den offisielle statistikken, ettersom det ikke finnes noen ordning for registrering av fritidsfisket. Forskerne avdekket også en betydelig underrapportering blant yrkesfiskerne. Bare én fjerdedel av hummeren som fanges blir omsatt på lovlig måte. Resten omsettes ulovlig og går til personlig forbruk.

Hummeren står som nær truet på rødlisten. Likevel er det ingen grense for hvor mye hummer hver fisker kan fange.

– Flaut for Norge
– Det norske hummerfisket er uregulert og underrapportert. Vi har gjennomgående dårlige systemer for overvåking av fisket. Det er flaut for Norge som fiskerinasjon, sier forsker Alf Ring Kleiven ved Havforskningsinstituttet.

Han disputerte med en doktorgrad om dette i 2008 og fulgte opp med ytterligere studier i 2010. Nå har han fått en artikkel publisert på vitenskapsnettstedet Plosone sammen med forskerne Esben Moland Olsen og Jon Helge Vølstad.

– Vår studie er en klar advarsel om at ulovlig, urapportert og uregulert fiske i kystnære områder ikke må ignoreres, sier Ring Kleiven.

Vurderer nye ordninger
Det virker likevel ikke som advarselen er tatt alvorlig. Den grove underrapporteringen i hummerfisket har ikke fått noen konsekvenser for fiskerne. Men seniorrådgiver Trond Ottemo i Fiskeridirektoratet forteller at de nå skal ha en gjennomgang av hummerforvaltningen. Der vil det bli vurdert om det skal innføres merke- eller registreringsordninger for å få bedre data på uttaket av hummer, både i fritids- og yrkesfisket.

– Dette er spørsmål vi nå kommer til å se på, sier Ottemo.

Han forteller at hummerfisket er ganske komplisert å forvalte.

– Hummer tas av alt fra fritidsfiskere med én teine til yrkesfiskere som opererer med 100 teiner, og fangsten foregår fra svenskegrensa til Trøndelag. Å operere med kvoter, slik man gjør for andre arter, er ikke egnet så lenge vi ikke har kontroll med selve uttaket, sier Ottemo.

– Mye selges ulovlig
Daglig leder Jørn Lian i Skagerakfisk tror mye hummer selges ulovlig.

– Vi har grunn til å tro at det omsettes en del hummer ulovlig. Yrkesfiskerne spiser nok ikke tre fjerdedeler av fangsten selv, sier Lien.

Han mener at yrkesfiskerne ville vært tjent med å registrere hele fangsten sin.

– Ut fra et ressursmessig og omsetningsmessig synspunkt skal dette går for seg på riktig måte. Her er det også snakk om betydelige skatteunndragelser, sier Lian.